Schema

Jag förklarar detta med hur jag jobbar med schema här. Men jag är en lekman. Förälder. Det jag lärt mig har jag främst lärt mig av förskolan och via nätet. Eftersom man inte får hjälp tar det tid innan man kommer in i det och det är så synd. Schemastödet är allt för en person med autism. Jag ser skillnaden på mitt barn när han har sitt schema och när han inte har det.

Först har vi veckoschemat som är en översikt över veckan. Där sitter bilden för skola, hemma, utflykt, badhus och ev tandläkarbesök el dyl uppe. Det schemat sitter till så att det är det första Torsten ser på morgonen. Direkt vet han vilken dag det är – en pil markerar dagen. Färgerna är internationella. Måndag är grön, tisdag blå, onsdag är vit, torsdag är brun, fredag är gul, lördag är rosa och söndag är röd.

 Har man svårigheter i processerna hemma så kan man ha ett detaljerat aktivitetsschema. Här är exempel på ett morgonschema:

På sned jag vet… I början när man är ovan schema kan man plocka bort bilderna allteftersom man utfört aktiviteten men efter ett tag kan man själv se utan att ta bort dem. Såna här scheman kan man ha på toan för att visa på hur man gör där, påklädningsschema som vi har både för vanliga kläderna och ytterkläderna. För att inte fastna i ett steg… det går att bryta ner varje process.

 Övergångar och en översikt över dagen kan vara bra. Torsten har ett fickschema för övergångarna hem/skola, skola/fritids och fritids/hem:

Fickschemat har den färg som det är veckodag. En färg för varje dag. Det här är schemat jag gjort iordning för fredag morgon.

 I kontaktboken från skolan sitter dagarnas scheman inklistrade så att vi redan på morgonen tittar på vad som ska hända:

De tråkiga stiliserade bilderna kommer från pictogram och är väldigt bra för just autism. Det finns olika sorter men undvik för mycket färg och detaljer. Jag har frågat Torsten vilken sort han gillar bäst och han har valt picto. Det man behöver är en skrivare, en laminator med plast, självhäftande kardborre eller häftmassa, massor med färgad kartong och om man vill göra likadana fickscheman så behöver man en inbindningsapparat. Jag har köpt en väldigt enkel mekanisk sak från inkywings. BinditAll heter den. Frågor?

Tillägg: Till ett mer detaljerat aktivitetsschema kan man man använda timstocken. När man får timstocken följer det med ett litet kuvert med färgpluttar som motsvarar de olika tidsintervallerna. De kan man fästa vid den aktiviteten som man vill tidsbestämma och så vet personen att här ska jag trycka på röd knapp på timstocken och när den ringer är jag färdig för nästa aktivitet.

9 svar till “Schema”

      1. Tack för snabbt svar och länken.
        Ska försöka få det förskrivet. Behöver det för min egen del. Mest för att få var sak på rätt plats. Inte så mycket för schema så som du visar så bra.

        Jag gillar de tydliga och stela bilderna som så enkelt visar vad man behöver veta.

  1. Jag läste just att pictogram ofta kan vara mycket svåra för autister att förstå. Att många har svårt att förstå symboler och att därför är fotografier bättre. Samtidigt kan det vara så att man hakar upp sig på detaljer på ett fotografi (om man tex ser sig själv i badrummet borsta tänderna kan det vara jätteviktigt att allt blir just som på bilden, alla detaljer: De kläderna på, likadan tandborste, schampoo i samma ordning på hyllan osv.) Vad är era erfarenheter av pictogram?

    1. Vi har använt lite blandat. Boardmaker och inprint. Och jag har tänkt att pictogram är kanske för symboliska, men min son har föredragit dem. Han har fått avgöra vilket program vi ska ha och valde pictogram. Han fixar det utan problem. Och jag har inte hört om någon som har problem i verkligheten heller. Däremot om man ska förbereda för en ny okänd händelse så kan det vara bra att ha riktiga bilder – fotografier.

Lämna en kommentar