Hur livet förändrades..

Nu har jag ett barn som tar in från omvärlden.  Som tar ställning i olika frågor. Som lyssnar på andra ungdomar/vuxna på Youtube med autism. Förut hade jag ett barn som levde i en liten värld av familj och skola.. inga andra intryck än från oss.

När han nu aktivt tagit ställning mot autism speaks så har han skaffat sig en uppfattning om autismföräldrar.  Och så måste jag svara upp. I alla fall känns det viktigt för mig. Att ge min sanna bild.

Den är inte helt okomplex.  Att få ett barn som från början kräver något extra (annat) kan vara jättesvårt.  För mig försvårades livet av att jag hade en kör av människor runt mig som talade om hur man skulle vara förälder. Jag gjorde inte som de sa utan som mitt barn bad mig. Och den kampen med omgivningen var tuff.

Om man förutsättningslöst får ett barn med annorlunda behov så anpassar man sig efter det. Och då behöver livet inte bli svårt. Bara annorlunda.  Men om man pressas in i mallen – av egen kraft eller av andra – så blir det oerhört slitsamt.

Kommentarer som:
– du måste ha egentid! blir ett extra ok.

Är man själv en flexibel person som har lätt för att anpassa sig till nya situationer och som inte tar för mycket intryck av den där kören av röster som säger hur det borde vara. Om man resignerar och finner jämnmod. Då är livet som autismföräldrar något av det bästa och mest lärorika.

Inte blues utan regnbågens alla färger.
Neuro diversity!  

Kommentera

