Tillbaka till 50-talet

Igår såg jag på Dokument inifrån om den varierande vården på BUP Stockholm.  I Italien,  Frankrike och Spanien är det fortfarande så att man anser att ett barn med autism är symtombärare i en sjuk familj.  Och i Sverige har vi uppenbarligen starka krafter som håller med.

Jag påstår inte att alla föräldrar alltid är de bästa för sina barn, för så är det förstås inte. Men för det allra mesta. Jag har fått slängt på mig att min sons autism beror på att jag inte klarade att amma. Tanken att jag inte klarade att amma för att jag hade ett barn med autism är lika otänkbart som att tänka att barn med adhd behöver mycket stimulans och därför ser se mycket på teve, istället för att säga att man får adhd av att se på teve.

Till de här trenderna kommer lagförslaget om LVU och barn med neuropsykiatriska diagnoser. Att man ska få LVUa barn pga beteendeproblematik som grundar sig i funktionshinder.

Edit: Högsta förvaltningsrätten har i domar sagt att man inte ska se beteendeproblematik som kommer av funktionshinder som skäl till LVU. Då föreslår utredaren en ändring i lagtexten som kan komma runt det:

  • Utredningen föreslår vidare att rekvisitet ”något annat socialt nedbrytande beteende” ändras till ”något annat i sig självt socialt nedbrytande beteende”. Förändringen motiveras av att samhället måste ha ett tydligt ansvar för att bistå barnet eller den unge oavsett vilka bakomliggande orsaker som kan finnas till beteendet. Förtydligandet görs med anledning av domar i Högsta förvaltningsdomstolen som innebär att ett beteende som närmast kan betraktas som symtom på en psykiatrisk störning inte utgör ett sådant socialt nedbrytande beteende som avses i nuvarande 3 § LVU. Domarna avsåg unga med neuropsykiatriska funktions-nedsättningar.

Skulle man ändra formuleringen så krävs det t ex autismspecifik kompetens på våra socialkontor. Och vi vet alla hur det är med den. Jag känner en (1) socialsekreterare som kan det där med neuropsykiatri. Sociologi är ju annars Eva Kärfves gebit.

 

Kommentera

