Ta tillbaka livet

Nu är barnen 23, 13 och 9. Livet har sina faser. Nioåringarna fixar så mycket själva. De går till musikskolan själva. Kan gå till affären tillsammans om de vill.

13-åringen med autism fixar ett par timmar själv hemma så man kan t ex handla. Och 23-åringen är avlösare till 13-åringen. 

Här skulle man ju kunna plocka tillbaka livet. Man har lite tid för sig själv och kan börja umgås med folk. .  Och prata.. om vad?  Allt i mitt liv snurrar runt barnen. Runt Ts dagar.  Vem sjutton är intresserad av sånt? Det är inte bara tiden man ska ha. Man ska ha något att erbjuda också. Hur många årtionden tar det innan man är socialt färdig igen? 

4 thoughts on “Ta tillbaka livet

  1. Känner igen! Har alltid känt mig lite konstig, att jag inte är som andra. Mitt liv ser inte ut som andra föräldrars. Jag vet inte heller hur lång tid det tar…. frågan är om jag vill bli som andra. Deras samtal är så platta på nåt vis. En konstig tanke mitt i allt jobbigt är dock… att man har fått nåt som dom inte har. En annan syn på livet. De små små stunderna av lycka som är så stora för mig. Sånt som andra föräldrar nästan inte ens märker… Kram på dej!

  2. Bäst att förtydliga att ovan kommentar är skriven utifrån mitt liv som mamma till annorlunda barn. Den är inte skriven utifrån min egen diagnos.
    Tänker t.ex. på när jag sitter i fikarum på jobb och pratar med andra arbetskamrater. De har så mycket ”yta”; utlandsresor, middagar med andra par, osv. Mitt liv ser annorlunda ut. Under många år saknade jag det där. Det gör jag inte lika mycket längre. Men jag känner mig inte alltid med i gänget på nåt sätt…
    Idag ska jag och min dotter skåda fågel vid en fågelsjö. Det innebär så mycket mer/andra saker än det gör för andra…. Tid till exempel. Antistress.

Kommentera

