Ickeexisterande vård

När BUP lyser med sin frånvaro…

image

Jag har ringt massor med gånger och BUP hänvisar till den kontaktperson vi anvisats.  Hon svarar inte i telefonen och har ingen hänvisning eller röstbrevlåda.  Man kan lämna meddelande hos telefonisten. Jag har nog lämnat fem. Jag har ringt till BUP-akuten.  En sköterska där skulle ringa upp. Ingen ringde. Nu har jag försökt få hjälp i ett halvår.  Vi är inskrivna.  Det samtalet fick vi komma på efter nio månader efter habiliteringen remiss. Jag ger upp. Det måste finnas andra vägar.

5 thoughts on “Ickeexisterande vård

  1. Mejla verksamhetschefen!
    Kontakta landstingets patientnämnd också om du orkar.

    Egen vårdbegäran är säkert också bra, men mejla samma info till verksamhetschef också vetja. Det ska inte vara såhär för en enda patient, men är det för så många.

  2. Instämmer med Sofie. Mejla verksamhetschef är ett sätt. Ett annat att ringa Patientnämnden (via Landstingets växel).Där jag arbetar tas de på allvar och arbetar för patientens rätt. Jag vet att läget är mycket tufft på BUP i Värmland med vakanser etc för jag jobbar på BUP i ett annat landsting. Ett alternativ är att begära vård i annat Landsting – om ni t ex har Örebro län eller Västra Götaland inom räckhåll.

    Berätta gärna hur det går för er!

  3. Ring och tjata, varje vecka, tyvärr ett trist men sant faktum i Sverige idag, att den som skriker högst blir hjälpt först. Instämmer i vad de andra har skrivit maila verksamhetschefer, patientnämnden, politiker, om du har väntat så länge har du rätt att söka vård i annat län på hemlänets bekostnad.

  4. Vårdgarantin gäller för första besök. Har man väl fått remissvar och fått ett första besök kan man nekas vård hur länge som helst.

Kommentera

