Skolstart

  • Jag önskar att man kunde ta bort sommarlovet så att man inte mindes det goda!

Veckan, dagarna, natten innan skolstarten.. oron och ångesten triggas mer och mer för varje dag. Så kommer natten innan och vi förbereder med att ge maxdosen melatonin och atarax. Jag tänker att ataraxen kommer att klippa värsta ångesten. 50 mg. Nej.. Det som väntar är att plötsligt hamna i en storklass med en massa elever och lärare och en undervisning som inte vänder sig direkt till honom. För att ett par rektorer vill experimentera.

  • Jag vill ta livet av mig!

Jag föreslår en film för att skingra tankarna. Vi pratar och jag försöker lugna. Tidigare år har jag kunnat säga att det alltid är jobbigt dagen innan skolstarten men när jag kommer hem från jobbet så frågar jag: Hur har det varit? och du svarar: Det har varit bra! Så är det inte den här gången. Istället säger jag: Jag lägger ner din mobil i väskan. Om det är något så ringer du mig. Jag kommer och hämtar dig. Förtroendet för skolan finns inte längre. Under alla år med förskola och skola så har det ibland blivit konflikter. Att man inte tycker lika. Men i grunden har jag alltid haft förtroende för dem. Det har jag inte längre.

  • Jag skulle ha fötts som någon annan!

Klockan går och mörkret rullar in. – Är du hungrig? Det är längesen vi åt nu. Det kanske blir lättare att sova med en mätt mage. – Nej, tack!

Föräldratårar.. vanmakt.

Jag somnar några minuter. Ingen förändring. Snart är det dags att gå upp. – Lägg dig älskade vän! Du får stanna hemma! Klockan ringer om en och en halv timme. Du får sova lite, så gör vi ett nytt försök imorgon.

2 thoughts on “Skolstart

  1. Pingback: Skolstart | Asperger og Autisme | Scoop.it

Kommentera

