Tider förändras – vem är jag nu?

Minns för drygt 10 år sen. När jag först trodde att jag var världens uslaste mamma. Sen fick beskedet om min sons autism. Landade i det. Och sen.. vad gör man sen? Han pratar inte. Leker inte som andra. Sover inte. Slår undan maten. Vad gör man sen? Den där vanmakten. Åren av att lära sig. Misslyckanden. Lyckanden. Tillbakagångarna. Framstegen. Kampen mot/med vården. Kampen mot/med förskolan/skolan. Sömnbristen. Den ständiga sömnbristen.

Så har det gått snart tretton år sen han kom till världen. Livet flyter på riktigt bra. Vi lämnar särskolan och skolar in i en specialenhet för elever utan utvecklingsstörning. Det tar hela terminen. Och kanske mer.

Småsyskonen är åtta. Skolan går bra. Dans och ridning.

Jobbet går bra. Inte värst utmanande men det är ju så jag valt att ha det för att klara av utmaningarna privat istället.

Men vem är jag nu? Vännerna försvann för längesen. Ambitionerna att ”bli något” tappade jag först.
Jag vill plötsligt vara något mer än autism-mamma. Men vad finns kvar? Ska jag börja på nytt? Var? Hur?

2 thoughts on “Tider förändras – vem är jag nu?

  1. Jag har lämnat nästan alla npf-grupper på facebook och föreningslivet. Jag orkar verkligen inte prata om autism hela tiden. Både jag och mitt barn är mer än bara det. Han har autism men är inte autism. På samma sätt som jag är mer än en autismmamma.

Kommentera

