Tema Rutiner – en förutsättningen för att ha lite kaos då och då

Tänk att inte kunna föreställa sig vad som ska hända om du inte vet exakt hur det ska bli. Tänk att hamna i ett stort svart hål av att tiden förskjuts eller för att det står en ny grön lampa i köksfönster. Eller för att du har nya kalsonger. Eller för att taxin är sen. Tänk att det du har gjort en sak en gång och det genast blir det sätt det kommer att ske på varje gång hädanefter.

Så kan det vara när man har autism.

Jag är inte den mest rutinbundna och strukturerade personen. Det tog mig ganska lång tid att förstå hur man skapade rutiner och strukturer för T. Jag började nog innan jag förstod hur jag skulle göra men kanske inte så optimalt. Jag förstod heller inte vad det var hos honom som krävde rutinerna och strukturen. Och då kunde jag inte stötta honom på ett bra sätt. När jag väl förstod och kunde sätta mig in i hur hans verklighet var – på ett ungefär – så kunde jag hjälpa honom genom dagen. Idag är han också väldigt duktig på att tala om.

Det är de inte nödvändigt med exakta rutiner. Utan mer i det stora och ibland i det lilla. Det är en fråga om tajming. Att känna sig för. Vara lyhörd. Som att gå upp samma tid varje morgon. Att få frukost samma tid varje morgon. Att få samma luft mellan att klä på sig, borsta tänderna och gå ut till taxin varje morgon. Att veta i förväg att det blir en annan sorts bröd eller om jag glömt att köpa oboy.

Om det händer något jobbigt i skolan eller fritids är det en trygghet att veta att när man kommer hem så väntar en rutin som man känner igen. När den finns kan man ibland utmana och göra saker som bryter från dem för man vet (och måste vara tydligt med det) att sen är vi tillbaka i samma rutin igen. Fast det förutsätter ju att det är rutiner som känns bra.

Kaos hos oss är när vi har gäster eller åker iväg någonstans. Det händer inte ofta men då och då. Då är strukturen före och efter. Och under tiden kaos råder bygger vi upp hållpunkter för att överleva.

En viktig sak är att rutinerna är där för T:s skull. Om han vill ändra så finns det ingen anledning för mig att vara oflexibel och sätta mig på tvären. Det är inte mina rutiner. Ibland kan det bli riktigt lyckat att ändra dem. Som det blev för oss kvällen före skolstart i augusti. Jag satt med T och suddade på sigvarttavlan och vi gick igenom hans dagar. Och ändrade några grejer. Flyttade tablett, bad och sova lite tidigare på kvällen – T har haft grav sömnstörning sedan födseln – och det blev så bra att han vill lägga sig tidigt hela veckan. Även fredag- och lördagkvällar. Han vaknar först av alla på morgnarna och väcker mig kl sex både lördagar och söndagar. Men han mår gott.

Tema kommunikation - del 2

Kommentera

