Tema Uppfostran

Som jag har funderar runt temat.. Vadå uppfostran? Men visst är uppfostran viktig – för alla barn.

Jag gör nog inte någon skillnad på barnen i hur mycket kärlek och ömhet jag ger dem. Uppfostran för mig är inte gränser och bestraffningar. Det är närhet, kärlek, trygghet. Och samspel. I samspelet sätter jag upp gränser för vad jag tycker är ok. Och vi möter upp varann. Var och en gör sitt bästa för att få till samspelet. Jag möter mitt barn där det barnet befinner sig. Det är inte en balansgång. Det är relationer.

Jag litar på att mina barn har goda intentioner. Att de gör så gott de kan. I alla situationer. Jag visar dem respekt och de ger mig detsamma tillbaka. Allt handlar om samspel. Det är ingen skillnad med att ha barn med autism eller barn utan autism. Inte i vår familj. Jag jämför inte med familjer med barn på tidig utvecklingsnivå för där kan det se helt annorlunda ut. I vår familj. Alla vill samarbeta. Alla vill samspela. På sina villkor.

Det vill de i skolan också. Alla barn. Med rätt förutsättningar och i relationer. Finns inte relationerna så rasar det. Det är där jag ser att skolan felar. Man har glömt vad samspelet kommer av.

Det behövs inga bestraffningar eller belöningar. En sur/arg/besviken mamma är straff nog. En glad, stolt mamma är belöning nog. Och tryggheten i tilliten gör att man törs utvecklas.

Ja det var vad jag hade att säga.. inget om autism eller så..

2 thoughts on “Tema Uppfostran

  1. Fast nog så viktigt tänker jag! Att uppfostran inte plötsligt behöver bli rocket science för att barnet har autism. Grunden är ju densamma, trygghet, gemenskap, glädje, anknytning.

    • jo men det är klart att av barnen i familjen är viktigt. men jag kallar det inte uppfostran direkt. jag försöker vara en bra förebild och behandla dem med kärlek

Kommentera

