Så var sommaren slut

Nio veckor har gått. Vi har haft en skön sommar. På måndag är det vardag igen. Skola och fritids. Jag ska jobba efter fyra veckors ledighet. Vi renoverar lite. Fixar nya rum åt barnen och förbereder för att tvillingtjejerna ska börja ettan. T början femman.

Det är en otrolig skillnad mellan särskola/specialskola och vanlig grundskola. Men klasserna på mina döttrars skola är på arton barn och två pedagoger. I min klass 1973 var vi arton barn med en pedagog. Så där kan man inte klaga. Det är en kommunal skola. Med stor förståelse men inga direkta resurser om det behövs extra stöd. De verkar ha satsat på små klasser och näst intill inga resurslärare – två tjänster på hela F-6 som är ganska många hundra barn. Med tanke på nya skollagen 2010 med en del svagbegåvade barn med autism som faktiskt går där nu. De har fullt upp. Jag kan i alla fall inte räkna med några extra resurser till mina barn. Men jag har efter ett par möten stort förtroende för de lärare de har i klassen. Det kunde inte vara bättre. De är nog helt rätt för mina tjejer. Fritids är en annan sak. Trettiotre barn. De har inte alls samma möjligheter. Fritidshemmen är frivilliga(!) och därför behöver man inte anpassa där på samma sätt. Eller lägga resurser. Frivilliga i den bemärkelsen att har man lust att bo i tält och äta gräs så kan man ju stanna hemma med barnen istället för att ha omsorg åt dem. Här får man förlita sig på kompetens och god vilja. Och det hoppas jag verkligen ska räcka nu. Bra och kunnig specialpedagog finns men jag tror att den yrkeskategorin körs slut på med alla dessa barn som ska gå i vanliga klasser utan resurser.

T oroar sig för skolstarten. Förändringen från ledigt till skola igen. Hans kompis börjar sjuan nu så de kommer inte kunna ses i skolan. Förhoppningsvis kommer de kunna gå på samma LSS-fritids. Hoppas verkligen. Vi kommer göra en omtestning under femman eller sexan. Och skriva ut honom ur särskolan. Om nu testerna visar att så ska ske, Och det tror vi. Och då ska han gå omvänt integrerad i särskolan. Alltså läsa grundskolans läroplan men med särskolans bästa pedagogik, resurser och små undervisningsgrupper. Det är villkoret. Annars skulle han inte gynnas av en utskrivning. Anledningen till att utvecklingen varit så positiv är ju att han fått den tryggheten och de resurserna. Något annat är inte aktuellt. När han skulle börja ettan var det inte ens prat om något annat än vanlig klass eller särskolan. Han erbjöds inget från grundskolan. Områdeschefen sa benhårt vanlig klass om jag inte kunde intyga att han hade en utvecklingsstörning. Att ha svår till medelsvår autism och inlärningssvårigheter och gå i vanlig klass är inte drömläget direkt. Vi fick tillgång till särskolan och den har varit otroligt bra. De har andra barn i gruppen som läser grundskolans läroplan och varje barn får undervisning efter sin alldeles egna nivå. Sån skolgång skulle alla barn få. Alla barn borde få gå i särskolan om den fungerar så som vår gör.

Imorgon ska vi lyxa med godis, läsk och god mat innan allvaret börjar igen.

Jag önskar er alla ett nytt gott läsår med så få hemmasittare som möjligt! Styrka och kraft till er som kämpar för era barn rätt till undervisning på sina villkor.

Det är inte rimligt att våra skolor och våra lärare bara har kompetens att undervisa vissa barn. Att andra barn stängs ute. Kämpa på!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s