Kartläggning

Vi har börjat på ADL-kartläggning av T:s färdigheter.  Jag var tveksam till vad han skulle tycka om att vara med men han följde faktiskt mer eller mindre frivillig med på första träffen. Och svarade på frågor. Talade om att han var lat. Det gör mig lite ledsen att han fått den uppfattningen om sig.. Vem kan ha sagt det till honom? Han är inte lat. Däremot har jag inte direkt satsat på det här området. Jag har inte jobbat på att han ska bli mer självständig. Det har jag nämnt tidigare.

Men nu är det alltså dags att strukturerat titta på det. Det var områden som av/påklädning, personlig hygien, förflyttning, mat, kökssysslor. T ex kan han göra ett mellanmål till sig själv? Kan han be om hjälp? Klarar han att åka buss? Gå till kiosken själv? Tar han fram kläder ur garderoben själv? Kan han tvätta sig i duschen utan hjälp? Borstar han sina egna tänder?

Nej. nej. nej. nej..

Efter själva kartläggningen kom vi överens om vad vi vill arbeta med. T ex att han ska kunna tvätta sig i badet/duschen, ta en handduk, torka sig. Sätta på deo. Åtminstone testa att borsta tänderna själv. Så vi ska få hjälp med att bygga ett badrumsschema.

t

Vi ska göra lite godis och bakverk för att locka med honom till köket. marknadsnougat är en stor favorit så det får jag ha som dragplåster i början. Med schemabilder förstås.

Jag ska göra ett system i garderoben så att han lätt ska kunna välja kläder. Tillsammans med en väderstation som talar om ifall det är t-shirt-och-shorts-dag eller långärmat-och-långbyxor-dag.

Vi ska också få prova om kedjetäcke kan vara något för honom. Det återstår att se..

Kommentera

