Tema Stöd från omgivningen

Ja det här är jag lite dålig på. Stöd från omgivningen. Vi har inga släktningar som kunnat ställa upp. Och jag har upplevt att det varit för stor påfrestning att T skulle vara borta. Vi har överhuvudtaget inget korttids i min kommun och kontaktfamilj har jag varit lite skeptisk till. Jag har nog svårt att lita på att andra ska ta hand om min son på ett respektfullt sätt. Jag är ganska påverkad av all negativ press insatserna fått.

När T var fyra år fick han syskon. Tvillingsystrar. Och jag kände att jag hade svårt att tillgodose allas behov. Han var i princip utan språk och förstod inte så mycket av vad som hände tror jag.. Då sökte jag i alla fall stödinsatsen avlösare i hemmet. Och fick bästa Karin. Utbildad i Son Rise. T började så sakteliga utveckla sitt språk och fick hjälp av Karin också. Hon kom hem och lekte med honom ca sex timmar i veckan. Jag var också hemma eftersom han inte var riktigt redo för att bli lämnad. Men om jag skulle ha lämnat honom till någon så skulle det ha varit hon. Tyvärr slutade hon av olika anledningar och sen blev det inte bra. Så ett halvår kanske.. sen fick vi klara oss utan. En dålig avlösare är ju inget värd för någon. Och dålig avlösare för oss kan vara bra för någon annan. Så egentligen handlar det bara om den kemin mellan brukare och avlösare. Vi var utan i ett par år. Och det fick gå. Och det gjorde det. Vi ansökte igen vid ett senare tillfälle men just då mådde T inte så bra. Sex, sju-årsåldern med alla hormoner. Förpuberten. En jobbig tid. Vi fick backa ur innan vi ens startat.

704500_490068094349258_1557991549_o

Sen har det liksom inte blivit av. Det har känts som ett stort och jobbigt projekt att ta in en utomstående. Lita på en annan vuxen. Skolan har tagit sitt. Livet har rullat på. Det jag kan uppleva är att T saknar utmaningar och upplevelser som han hade fått om vi hade orkat igenom det. Jag vet inte vad som är bra eller dåligt. Jag vet bara att han har utvecklats enormt under de här åren. Mer än någon kunnat drömma om.

Vi har löst många situationer genom att dela upp familjen. Sällan gjort saker tillsammans. Det har fungerat för oss. Jag tror inte att någon här känner att hen har gått miste om något i livet. Visst hade det varit underbart att ha haft mor- och farföräldrar (svärmor är i livet men kan inte ta hand om barn). Eller andra anhöriga som kunnat stå nära. Men nu finns det inte och vi har gjort det vi kunnat. Och det har fungerat bra. Man kan klara sig mycket bra utan stöd från omgivningen också. Naturligtvis beroende på omständigheter. Just nu är vi igång med att söka avlösare igen. Storebror som är 21 ska ta jobbet. Det kommer säkert bli bra. Och föra bröderna närmare varann.

3 thoughts on “Tema Stöd från omgivningen

  1. Fina Anna. Tack för det. Jag hade så roligt med T! Tråkigt att det inte fungerat med någon annan.

    • det har ju fungerat ändå. men jag undrar om han inte haft ett rikare liv med lss-insats än vad han nu har utan.

Kommentera

