Ambitioner

Vad har vi för ambitioner för våra barn? Hur tänker vi om framtiden? Vad vill de att de ska uppleva? Hur vill vi att de ska bli bemötta? Hur vill vi att de ska bemöta andra.

Hur skapar vi den framtiden vi vill att de ska få? Hur lägger vi grunden? När man kanske främst kämpar med att överleva nuet.. Få skolan att fungera. Ge en någorlunda givande fritid (svårt när man har så olika uppfattning om vad som är en givande fritid).

Hur skapar jag förutsättningarna för att mitt barn ska bli en god arbetskamrat? Hur gör jag för att LSS-personal i framtiden inte ska se honom som en besvärlig brukare? Vilken man för övrigt ska vara.

Våra barn får inte vara besvärliga. De får inte bli arga. De ska helst inte ha en egen vilja. De ska hela tiden se till det som är enklast för LSS-personal. Annars kan det hända att de bestraffas. Att de råkar ut för kontrolltagningar. Blir inlåsta. Bundna.

Ska vi skapa offer? Kuvade stackare som är tacksamma om någon bryr sig om dem ibland?

Jag vill uppfostra rebeller. Jag vill ha starka barn. Jag vill att deras hjälpbehov ska täckas som en självklarhet. Jag vill att LSS ska vara deras förlängda arm. Jag vill att mina barn ska få vara arga utan att tryckas ner i golvet och /eller bli inlåsta.

Jag rår inte på LSS-personalen som susar genom systemet. De är massor. Omsorgen slukar personal och många är klart olämpliga. Vi kan inte nå dem. Vi når socialstyrelsen men när de kommer in är det redan försent. De sätter upp riktlinjer som få följer. Vi kostar pengar.. skattepengar. Och skattefinansierad verksamhet ska ha lägsta möjliga kostnad för skattebetalarna vill inte betala för mer.

Nej jag känner ingen tillit till framtiden.

3 thoughts on “Ambitioner

  1. Pingback: Ambitioner | Testblogg

  2. Jag håller med dej och känner likadant. Alla som inte är precis som alla andra har inte plats i det samhälle som vi har idag. Och det här gäller inte bara för barn med handikapp det verkar vara en allmän syn. Som en kanske långsökt parallel så kan vi så på alla de märkliga ”skönhets” operationer som är på mode. Eller att vi har soppkök även i små samhällen som Ö-vik.

    Vart är vi på väg?

Kommentera

