Tema Belöningssystem – I skolan

På fler och fler skolor har lärarna tappat det naturliga ledarskapet. Den som bygger på ömsesidig respekt. Som bygger på att man lär känna varann. Jag antar att det inte finns tid till det. Tycker mig se det i mina döttrars skola. I de sammanhangen är det svårt att få ”ordning i klassen”. Då börjar man med belöningssystem. Klassen ska gemensamt samla på sig stjärnor/bollar/whatever och när de uppnått en viss massa ska de få se på film eller ha disko eller liknande. För att få sina belöningar ska de ”uppföra sig”.

Men Lisa då? Lisa med adhd och atypisk autism. Hon som inte riktigt kan kontrollera sina impulser. Hon som inte kan kontrollera sin röstvolym. Hon som behöver röra på sig för att ta in information. Hon som måste trumma med pennan eller humma för att få bort störande bakgrundsljud.

Lisa plockar inga poäng. Lisa sinkar klassen. Hade det inte varit för Lisa så hade de fått ha det där diskot och film med popcorn. Jävla Lisa!

10 thoughts on “Tema Belöningssystem – I skolan

  1. Pingback: Tema Belöningssystem – I skolan | Testblogg

  2. Fast Lisa ”uppförde sig” väl inte på grund av respekt för läraren heller, förr när hon kände läraren och hade respekt för henom och ville ”uppföra sig”? Lisa behöver specialanpassning nu och det behövde hon då med. (Kanske kände hon sig så trygg att hon visade att hon mådde dåligt även i skolan och inte bara hemma, dvs ”uppförde sig” ännu sämre i skolan förr.) Fast förutom det är det förstås mycket mycket bättre om eleverna känner och litar på sina lärare!

    • Vad jag menar är att belöningssystemen är en grogrund till utstötning och mobbing. självklart ska lisa ha en anpassning. Mern detta inlägg handlar om belöningssystemen som metod. inte om anpassning för övrigt.

  3. Japp.
    I ”vår” skola är det så mycket ”extra” hela tiden att jag som förälder undrar när de ska få lära sig ngt. Finns även exakt anta timmar ett barn skall ha rätt till skolgång, och det lyckas knappast ”vår” skola.
    Byt skola? Vi bor på landet, har flyttat hit för 3 år sedan och barnen går nästan 3 km för att ta sig till skolbussen, i skogen (när jag inte kör – pluggar just nu som tur är) för att det är 120m för kort sträcka hem till oss för att de ska bli berättigade skolskjuts.

    Men… det finns de som har det sämre. Tänker på barnen i Kina som fick gå 1 mil över bergsstigar…

  4. Jag instämmer fullständigt!!! Jag har i flera år reagerat på alla dessa belöningssystem med kollektiv belöning och kollektiv bestraffning. Min dotter är den som håller ihop sig hela dagen i skolan och ingen ”Lisa” men där har funnits flera ”Lisor” som mitt hjärta värkt för när inte bion/fikat/discot blivit av. Flera av dem har ju vetat om att de inte kommer att klara av det och har liksom kvaddat det med flit en minut efter att det nya projektet med stjärnor på tavlan eller streck eller vad det nu varit har initerats och presenterats. Varför inte? Det är ju lika bra? Det är så sorgligt! När detta till och med skedde i en Waldorfskola som ju propagerar för vuxennärvaro, individuellt bemötande och relationer ännu mer än andra gick luften helt ur mig.

Kommentera

