Tema Belöningssystem – min berättelse

Så här skrev jag för två år sedan. Och jag ser det fortfarande som ett misslyckande att vi var tvungna att ta det dit. Dete var en jobbig process för Torsten och jag hoppas att jag aldrig mer kommer att ta ett sånt beslut igen:

Torsten går i tvåan nu. Han är jätteduktig och lär sig massor. Över förväntan t o m. Eftersom han är vetgirig och nyfiken så trodde jag att det skulle räcka för att skolan skulle funka. Men det gör det inte. Lärarna är jättebra och anstränger sig enormt för att han ska trivas och allt ska flyta men ändå är det problem. Och problemen handlar enbart om sociala interaktioner och motivation. Lär sig gör han men det är jättejobbigt att vara där. Och han fungerar inte med de andra barnen.

Jag är som många vet ingen anhängare av belöningssystem eftersom jag ser dem som en sorts beteendemodifikation i stil med hunddressyr. Att det fungerar råder ingen tvekan om men jag gillar inte metoden. Men i det här fallet när vi inte hittade några vägar ur det och Torsten mådde dåligt så valde jag ändå belöningssystem för att bryta det negativa. Och hoppades på att Torsten skulle se andra vinster i att bete sig annorlunda och sen göra förändringen bestående.

Så vi drog igång med en överenskommelse – Torsten och jag. Jobba i skolan och bråka inte med de andra barnen så skulle det generera i en stjärna per dag och tionde stjärnan bytes ut mot en present. Fast det var svårt har Torsten kämpat på i tio skoldagar och fått sin tionde stjärna som blev en belöning i form av ett mikroskop.

Skolans roll har bara varit att påminna honom om vår överenskommelse men i övrigt har den varit mellan honom och mig. Han har varit jättestolt över sina stjärnor och prestationer och belöningen var lyckad. Men… vi står fortfarande på ruta ett. Nu måste jag fortsätta med tio stjärnor till. Den effekt jag hade hoppats på – att klimatet skulle kännas bättre i skolan så att Torsten skulle se de andra fördelarna med att bete sig så har uteblivit. Jo säkert har klimatet blivit bättre, men ansträngningen för Torsten har varit såpass stor att han inte uppfattat det positiva. Skolan samarbetar med oss på ett jättebra sätt och vi söker gemensamt efter vägar att göra det bättre för honom. Ett sätt som jag upptäckt fungerar bra för Torsten är att när vi gör något hemma som han vill dela med sig av i skolan så blir skolan roligare. Därför har jag bett skolan ge oss hemuppgifter som vi löser ihop hemma och som Torsten sen får presentera i skolan. Det kan vara naturvetenskapliga uppgifter eller SO om närmiljön. Jag hoppas att det ska fungera. För Torstens skull.

I retrospektiv ser jag att skolans tillmötesgående vad nyckeln. Inte själva belöningssystemet. Jag fick skolan att delta och det gjorde tricket.

One thought on “Tema Belöningssystem – min berättelse

  1. Pingback: Tema Belöningssystem – min berättelse | Testblogg

Kommentera

