Tema Kost

Detta med kostens betydelse för personer med neuropsykiatriska funktionsuppsättningar har flera perspektiv. En del tror på bot – som DAN-rörelsen (BAN heter den i Sverige) Defeat Autism Now. Svenska översättningen är Besegra Autism Nu.

I grunden är det väl synen på autism som påverkar vilken riktning man tar. Om man ser autism som en sjukdom är förstås bot en naturlig väg. Om man tror att autism (som jag ser det) är ett sätt för hjärnan att fungera p g a olika saker (arv, hjärnskada eller kanske i vissa fall sjukdom) så ser man nog hablitering som den mer självklara vägen.

För egen del ville jag veta vad jag skulle förhålla mig till och åkte till Stockholm för 5-6 år sedan och lyssnade på vad DAN hade att säga. Det var en öppen föreläsning anordnad av DAN-föräldrar i Sverige. Svenska DAN hette de då. En läkare med privat DAN-klinik i Turkiet var inbjuden att föreläsa. Jag lyssnade. Och allt lät väldigt logiskt och bra – speciellt som jag inte har medicinska kunskaper att se på det kritiskt. Men två saker var fel – för mig ska jag betona – och det var MITT barn är inte sjukt. Jag kan inte för mitt liv se att han är fysiskt sjuk. Den andra saken som var fel var kommersen.

Det jag däremot tror på är att när man har en annorlunda perception – kroppsupplevelse – reagerar man starkare på födoämnen man är känslig mot. Och jag skulle tro att en majoritet av alla människor egentligen skulle må bättre om de lät kalvens mat – anpassad för fyra magar – vara kalvens. Har man då t ex autism blir upplevelsen av det faktiskt främmande födoämnet starkare. Mjölk, soja och gluten är vanliga födoämnen som en stor del av vår befolkning är intoleranta mot. Själv är jag allergisk mot komjölk men det tog ganska många år innan jag blev riktigt dålig av det. Innan kroppen nådde den kritiska massan. Och självklart fungerar jag mycket bättre utan komjölksprodukter.

Det ska bli spännande att läsa övriga temainlägg. Mest nyfiken är jag på vuxna som använder sig av dieter. Man läser bara om det för barn. Det måste finnas vuxna.

En annan del av kosten som är mer del av min vardag är det selektiva ätandet. Också en fråga om perception. Att uppleva detaljer. Varje ingrediens för sig. Färgerna på maten. Matens konsistens i munnen. Mitt barn äter främst vit mat. Stärkelserik. Pannkakor, pasta, ris, vitt bröd, våfflor, potatismos (sällsynt men det går). Undantaget är hamburgare från McD. Bananer äter han med. En om dagen. Mjölk dricker han. Oboy. Ibland äppeljuice. Vi gör vad vi kan för att berika den ynka kost han får i sig, men han måste ha tillskott. Vitaminkomplex med järn som vi har haft på ordination sen han var åtta. Skolpersonalen (bespisningen främst) har varit oerhört tillmötesgående. Tack och lov.

8 thoughts on “Tema Kost

  1. Pingback: Tema Kost | Testblogg

  2. Hejhej!
    Först av allt vill jag bara säga att DAN kan (utifrån vad du skrivit om dem) stoppa upp sitt synsätt där solen inte skiner! Bullshit att autism är en sjukdom, det är en FUNKTIONSNEDSÄTTNING, punkt slut. Naturligtvis kan tillståndet bero på olika saker (dock vet jag inte att jag någonsin hört/läst att det kan bero på gener/arv), men det är i sig ingen sjukdom. Jag ser det som att hjärnan är en dator; det finns kablar, sladdar och annat som tillsammans bildar en avläsbar bild på skärmen. Hos oss med autism har det blivit så att sladdarna är kopplade på ett annat sätt eller att nån liten del saknas, men skärmen fungerar till 90% precis som den borde göra. Frågan är bara om folk tar sig tiden att läsa vår suddiga skärm eller går vidare till en ny?
    Angående kosten vet jag av egen erfarenhet hur svårt det kan vara. I perioder äter jag nästan bara samma saker vid varje måltid, men din son verkar ju helt klart ha större svårigheter, så jag kan ju bara tänka mig hur svårt det måste vara för er som föräldrar när det gäller att få i honom alla näringsämnen.
    Det finns 3st filmer jag skulle vilja rekommendera: Adam, I rymden finns inga känslor, och Tempel Grandin, som alla handlar om vuxna/unga med olika typer av autism. Personligen tyckte jag de var väldigt bra 🙂

    PS!
    Hoppas innerligt du inte ser detta som oförskämt, det är inte menat så iallafall. Gillar verkligen din blogg & ser fram emot nästa inlägg 🙂

    Mvh Ida

    • Jo arv är en känd faktor. Hur det förhåller sig vet man väl inte. Ingen gen är kartlagd. Och jag hoppas den inte blir det heller. Jag vill att vår jord ska befolkas av olika sorters människor.

      Fullkomligt ääälskar Temple Grandin. Filmen är helt suverän

  3. You actually make it seem really easy along with your presentation however I in finding this topic to be actually something that I think I might never understand. It sort of feels too complex and extremely wide for me. I’m taking a look forward for your next post, Iˇ¦ll try to get the cling of it!

  4. Vi äter numera sk. lchf där alla konstgjorda ämnen är borttagna + kolhydrater som säd, socker.
    Min sambo äter dessutom omega 3 + ginseng vilket har fantastiskt bra effekt på hans add/asperger!

    • jag är ingen anhängare av den dieten eftersom den ökar köttkonsumtionen vilket i sin tur förstör miljön. jag vet att en del mår bra av den men jag har svårt att se att det kan vara försvarbart ändå att gå på köttdieter. själv är jag vegetarian.

      • Jag var förut vegetarian i flera år men då vi flyttade ut på landet och började föda upp våra produktionsdjur själva (kaniner, kalkoner, höns, vaktlar och duvor) så började jag äta kött igen. Det är stor skillnad att veta exakt hur djuren haft det och vad de ätit än köpa kött i affären.
        Det vi äter är ingen diet utan ett kostval. Vi äter inte tokmycket fett som en del inom lchf utan mer ”lagom” och eftersom min sambos symtom minskas av den kolhydratfattiga kosten för att blodsockret hålls stabilt och slipper åka upp o ner som det gör av kolhydrater i alla former försvarar jag den med hull och hår. En vegetarisk diet är ju tvärtom baserad på just kolhydrater och får ett svängande blodsocker till följd som inte är gynnsamt alls för personer med npf!

  5. Pingback: TEMA:Kost – Om matallergi och vägen till en diagnos | Ett öga på autism

Kommentera

