Tema kommunikation – del 1

Kommunikation är ett stort område så jag tror att jag delar upp det. Kommunikation är ju egentligen hela biten. Inom begreppet ryms allt. Samspel, språk, hur vi hjälper till att tolka omvärlden, hur vi förstår varann..

En bit inom begreppet är språkförståelse.. eller egentligen förståelse för vad andra säger/menar. I dessa tidevarv där allt ansvar läggs på individen sprids visdomsord om att jag minsann bara ansvarar för vad jag säger – inte hur du tolkar det. Och då har man stängt ute en ganska stor grupp människor. Människor som behöver att du tar ansvar för att du nått fram. Hur du nått fram. Har man autism uppfattar man detaljer. I beröring, i smak, i synintryck, i språket. Många ord blir många detaljer. Många detaljer som kan gå fel. Få ord kan bli för detaljfattigt för att få fram en vettig bild av vad man menar. Stöd i kommunikationen för att stärka den mening man vill ha fram är alltid rätt. Tecken. Bilder. Skrivna ord.

Nu ska jag vara lite elak mot världens bästa skola – min sons – men de satte fingret på något otroligt viktigt. Utan att ens veta om det. Det fungerade inte i skolan och vi visste inte varför.Jag ville ha en större tydlighet. Då säger hans lärare ungefär så här: ”Vi arbetar strukturerat här och det borde han förstå”  Jaså? Vem ansvarar för att kommunikationen fungerar? Som jag skrev – världens bästa skola. De såg naturligtvis över kommunikationen och löste problemet och jag har otroligt stort förtroende för dem. Men t o m de som är världens bästa fastnade i ett feltänk. De glömde bort vems ansvar det är.

Små barn brukar man säga om att de förstår mer än de pratar.  Med barn med autism är det ofta precis tvärtom. Svadan kan finnas där men förståelsen är inte lika självklar. En detalj kan stjälpa förståelsen. Störa. Och ofta är det nog så att både skolpersonal och vi föräldrar glömmer/plockar bort stödet i kommunikationen för att vi tycker att våra barn är så verbala. De förstår så många ord. Och de är kanske högbegåvade. Men förstår de vad du säger? När du säger det? Vad du verkligen menar? En NT läser av kroppen. Läser mellan raderna. Använder tidigare erfarenheter. Generaliserar. Och gör ett förståelsepaket som används för att tolka det du nyss sagt. Ett barn med autism hör orden. Och använder sin erfarenhet av vissa detaljer för att skapa ett förståelsepaket. Om du har tur har du använt rätt ord. Förklarat med lagom många ord. Om du har tur har mottagaren generaliserat på rätt nivå. Då är det ditt ansvar att kolla av att du nått fram.

Vi har olika typer av hjärnor och sätt att förstå på. Skillnaden mellan neurotypiska och neurodiversibla är att neurotypiska kan vandra mellan de olika sätten att förstå och tänka medan  neurodiversibla antagligen inte har lika lätt för det. Speciellt inte barn. Så glöm det där med att mottagaren ansvarar för tolkningen! Vill du samspela och kommunicera med kvalitet så ansvarar vi tillsammans. Och hjälps åt.

Under v 7 är temat Kommunikation (jag tjuvstartar alltid) följ oss på facebook eller twitter! Klicka här bredvid!

6 thoughts on “Tema kommunikation – del 1

  1. Pingback: Tema kommunikation – del 1 | Testblogg

  2. Vi hade föreläsning om barns tidiga språkutveckling igår och då sa hon nåt så bra, nämligen för att ha en god kommunikativ kompetens behöver man bland annat ha en god pragmatisk kompetens och däri ingår bland annat att ”tydliggöra innehållet så att lyssnaren kan förstå”.

    Hävdar man att man själv inte har något ansvar för mottagarens tolkning har man med andra ord inte en god kommunikativ kompetens.

    • precis! men just nu ligger egoism i tiden. man ska bara umgås med människor som ger energi t ex. såna som tar (vilket kan vara deprimerade personer) ska man klippa bort ur sina liv. de har inget existensberättigande. och jag ansvarar bara för mig. hur du har det är inte mitt problem. hemskt tycker jag. 😦

  3. Pingback: TEMA: Kommunikation – När ska man säga vad…? | Ett öga på autism

  4. Pingback: TEMA: Kommunikation – När ska man säga vad…? | Brev från insidan

Kommentera

