Diagnossamtal

Man kan förstås ha ett diagnossamtal på olika sätt. Till barn som är i tonåren och däromkring kan man använda Gunilla Gerlands lilla skrift Det är bra att fråga. Man kan ta tips från habilitering och bup. Man kan utgå från styrkor och beskriva funktionshindret på ett sånt sätt att barnet känner igen sig. Det finns massor med bra och dåliga sätt att föra ett diagnossamtal.

Min son var två år när han konstaterades ha autism. Han utvecklade inte talat språk förrän i femårsåldern. Och några år till saknade han stora delar av omvärldsuppfattning. Vi har liksom inte pratat om det här hemma.. Vi fick rådet att vänta till han började fråga. Syskonen har inte frågat. Han har inte frågat. Nu är han elva år. Småsystrarna har börjat skolan och de går på en annan skola. Brorsan har taxi till sin.. de hör att han går i särskolan. Vad är det? Jag hör min ena dotter säga: T går i särskola men det är inget fel med det! Vem har hon pratat med då?

Under senaste halvåret har jag försökt. Och blivit bortviftad. Ett sånt tillfälle när jag var heltaggad att prata diagnos lyfter han tröjan och blottar en mage med ett ansiktsporträtt på och säger: Berätta det för honom! Då blir det ju bara fniss och skratt. Så igår tog jag tag i det igen. Pratade fort som sjutton för att hinna säga det jag ville. Säkert ganska pedagogiskt. Efter en stund säger han: Prata med handen! Men nu vet han. Och bryr sig inte så mycket. Hoppas att det fortsätter på det viset länge! Att han får vara som han är utan att det ska behöva ha ett namn.

4 thoughts on “Diagnossamtal

  1. Pingback: Diagnossamtal | Testblogg

  2. Hej, kom in av en händelse, läser detta inlägg och måste få le för jag har försökt på samma sätt med sonen som är lika gammal som T och fastnat likväl. Maken och jag har bestämt oss för att resonera som du. Hoppas de kan få fortsätta att vara nöjda med sig själva många år till.Det borde alla människor vara VÄL UNT.

    • 🙂
      jag trodde ju inte att han var intresserad eller lyssnade speciellt men skolan upplyste mig någon dag senare om att han hållit en liten föreläsning om hur hans hjärna fungerar p g a autismen.

Kommentera

