Tema Relationer

Ämnet som jag bestämt mig för att jag inte hade något att tillföra till.. Vadå relationer?! Kände mig nästan arg. För relationer är svårt. Och mitt stora misslyckande.

Jag satsade på trygghet. Slöt in oss i en bubbla. Skapade en säker plats. Inga utmaningar. Inga människor utom familjen. Inga utsvävningar. Bara lugn och trygghet. Jag jobbade med utagerande beteenden. Förutsägbarheten. Såg till att dagis och skola fungerade. Och visst har det gett otroliga resultat. Men relationer? Bara relationerna inom familjen. Och de är förstås fina. Syskonen leker bra. De är ganska bra i fas med varann. Vi står varandra väldigt nära. Men sen är det stopp.

20121203_124031

Jag tror att mycket berodde på att jag själv tappade så många ”vänner” när jag fick barn. Mina felval genom livet kasserade in då. Jag visste inte riktigt hur jag skulle göra. Jag orkade inte ta tag i både hans och min sociala situation. Så jag lät båda vara.

Det är mitt dåliga samvete. Det där jag måste försöka åtgärda men inte vet hur. Idag låter jag skolan vara det sociala. Och fritids. Under läsåret fungerar det fint. Men sen kommer loven. Då skulle jag önska att det fanns ett socialt nätverk. Som berikar hans liv. Andra vuxna och andra barn. Upplevelser.

2 thoughts on “Tema Relationer

  1. Relasjonar er i sanning vanskelege. Feilval – ja, det gjer vi alle. Venner har skala av på forskjellige punkt i livet. Ikkje mange som har droppa oss, men mange eg ikkje har orka å følge opp, for når skal eg invitere dei heim,liksom? Eller treffe dei på by’n? Pakke saman familien og ta med på middagsbesøk? Slett ikkje så lett. Mange rare situasjonar oppstår, vanskeleg å forklare. Vanskeleg å leve opp til andre sitt aktivitetsnivå, ambisjonsnivå, krav om gjesidigheit. Har valt å vere open med dei, seie rett ut korleis det er fatt. Eksempelvis at eg kan klare å treffe nokon til lunsjbesøk på kafe, men at det ikkje er så lett for meg å ta med folk heim. Likevel, vanskeleg å leve opp til.

    Men det som ER redninga for oss, er det ‘NPF’-nettverket vi har klart å bygge. I jula hadde vi besøk frå 1) Gamal venninne (m famile) eg gjenfann i aspergerforeldrenettverk. Ho har ein son med AS som er to veker yngre enn H og dei går kjempefint saman 2) Nygift vennepar: ei er barnepsykolog, den andre har nevø med AS. Veldig aksepterande 3) Gammalt vennepar som tilfeldigvis også fekk barn med ekstrabokstavar og til sist 4) Kompis av sonen, tilfeldig møtt på kurs, har tilfeldigvis også AS, samt hans pappa

    Fordelen med å henge med slike folk er at om det oppstår rare situasjonar, så har dei kanskje ikkje opplevd akkurat det same før, men liknande, og dei er kjappe til å forstå. Dei forstår kapasitetsproblema, og aller mest, at det aldri er prikkfritt heime hos oss, verken i jula eller når vi inviterer vener. Og dei forstår kaffor vi serverer snever meny, midt i jula og alt 😉

    Alt anna kan vi jo vere veldig ueinige om, men relasjonar blir alltid enklare av at ein har felles referansepunkt!

  2. oj så igenkännade… Har tappat så många på vägen att jag aldrig insåg hur ensam det blev förrän bara för några år sedan. Men jag försöker se det som att de som försvann var inte de vänner som de ville kalla sig. Har man ett barn med as/adhd så prioriterar man familjen, han kräver mycket och kan de få vänner inte se det så vill de inte lära känna detta underbara barn. För så är det, många som hör av sig då sonen är på kortids, varför lägga energi på människor som vill bara ta men aldrig ge igen.
    Nej det med relationer är svårt, för man vill aldrig trampa någon på tårna så det slutar med att man manglar en massa under tiden… Kram på dig och jag tycker att familjen alltid är viktig och säkert kommer det en tid då man kan föröka ta igen av tiden senare.
    Anne

Kommentera

