Tema Traditioner – en annorlunda jul..

Sist jag firade en traditionsenlig jul föregicks den av mig höggravid som krypande och gråtande knäskurade köksgolvet, medan min cancersjuka man satt halv avsvimmad på en stol – oförmögen att hjälpa till. I magen bar jag min son. Hett efterlängtad. Jag är tacksam för den där sista traditionsenliga julen för den lärde mig att ta vara på det som är viktigt och strunta i konversionerna. Vad spelar det för roll om golven är nyskurade? Egentligen..

Vi följer visserligen traditioner. Vi firar advent och pyntar. Dricker glögg och äter pepparkakor. Vi har julgran. Julmat men ganska få rätter. Massor med must. I år ska det finnas pizza på julbordet. En marguerita. Förra året vill jag minnas att det var nudlar. Vi har ingen tomte. Från börjar lurades jag precis som många andra föräldrar om att tomten fanns, men jag kände att besök från en skulle vara att gå över gränsen. Det räckte med att jag satte på mig en tomteluva för att skrämma slag på sonen. Och när han blev lite äldre insåg jag att jag satt oss i en knepig sits. Att ljuga? Om att det finns en tomte? Varför hade jag gjort det? Kanske var det nu jag ljög? Nu när jag plötsligt påstod att det inte fanns en tomte…

Inga gäster. Inga släktingar. Bara familjen.

Julaftonen är en spänd dag. Och en balansgång. Väntan får inte bli för intensiv. Vänta är bland det svåraste för min son. Jag tar med systrarna på julspel i kyrkan på förmiddagen. Sen lätt lunch hemma (risgrynsgröt och skinkmacka) och godis. Omkring kl två är det julklappar. Barnen leker med sina nya grejer. Sen äter vi middag… julmat. Men det är som en vanlig kväll. Torsten äter inte med oss. Han äter sin pizza i sitt rum när han är hungrig. Dofterna från andras mat är jobbig. Och att sitta med andra och äta är påfrestande. Det är som en vanlig, dag men med julklappar. Kl nio är det dags för bad och sen sova. Precis som vilken dag som helst…

Bästa julen någonsin – varje gång!

3 thoughts on “Tema Traditioner – en annorlunda jul..

  1. Fint inlägg! Det gäller att hitta sin vardag, inte som andras, men fungerande och uppskattad av de som lever i den. Detsamma gäller ju högtider, fester och allt som är ”rörigt”, hitta sitt sätt… Glad Jul!

Kommentera

