Tema Integritet/Respekt

V 45 är temat Integrítet/Respekt. Det går att tolka lite olika. Min vinkel är att en person som är hjälpbehövande och/eller annorlunda har rätt till sin integritet. Och när det gäller respekt tänker jag att man får respektera att en person gör så gott hen kan. Med sina förutsättningar.

När det gäller integritet handlar det nog om syn på funktionsnedsatta. De flesta kan hålla med om att rörelsehinder inte ska inverka på prsonlig frihet men när vi kommer till utvecklingsmässiga funktionsnedsättningar då smalnar det av. Har man t ex Downs syndrom bör man inte bli arg. Detsamma om du har autism och utvecklingsstörning. Du bör inte ha en egen åsikt eller vilja. Då kan du råka ut för en kontrolltagning. Alltså att personal som är där för att se till ditt bästa trycker ner dig i ett armgrepp så du pressas ner mot golvet. Eller så kan du låsas in. Eller straffas med att inte få mat. Du kan få sova bakbunden om nätterna.

Hemma hos dig kanske personalen inte anser att de behöver ta av sig skorna.. för de jobbar. Hemma hos dig.

Egentligen är det samma fenomen som med barn fast värre. Små barn som har en egen vilja kallas att de trotsar. De kan inte bara ha en egen vilja för de är inte riktiga människor. Samma med psykiskt funktionsnedsatta. De har inte heller samma människovärde. Vi har en lång väg att gå. Som förälder får jag ont i magen över tankar på framtiden eftersom man läser om dessa skrämmande bemötanden på förskolor, skolor, boenden..

Vad är det som gör att personal får ett sånt synsätt? Brist på utbildning? Brist på debriefing. Vad är det?

Själv har jag lyckligtvis inte upplevt några såna integritetskränkningar direkt, men däremot märker jag att det finns andra saker som visar lite på samma sak. De där beklagande blickarna när människor ser mig med min son ute och cyklar. Han på sin trehjuling som är signalen att han inte ”är som han ska”. Som att det var en sorg att få världens finaste pojke..  eller som när jag råkar få höra: ”Stackars henne! Hon försökt så länge att få barn så fick hon ett… ” Som att jag vore olycklig för det.

De går lite hand i hand de där synsätten. Jag antar att det till viss del beror på att vi lever så segregerat. Neurotypiska i allmänhet umgås inte med neurodiversierade. Det är som två världar. Det blir en sorts rasism. Och det är inte lätt att vara tolken mellan de här världarna. Man blir ofta inte trodd när man försöker tolka till den neurotypiska världen. 

Vad är era tankar?

 

2 thoughts on “Tema Integritet/Respekt

  1. Ja de är mycket okunskap tror jag. Om jag utgår från mina erfarenheter inom vården så är det så att man utgår från sig själv. Jag anser att man ska göra si eller så eller att såhär ska det vara på ett boende…. man utgår inte från vad personen vill, kan eller behöver.
    När jag började i vården var det mycket som man höjde på ögonbrynen åt. Man skulle sova i pyjamas och man åt välling eller gröt till frukost. Man ska inte ligga med täcke på sig om dagen, man ska duscha eller göra som vi i personalen anser. Bara detta med dagar man går på toa, inte när man behöver utan när personalen bestämmer och detta gav ju förstoppningar om något.
    Saker har ändrats inom vården men det finns fortfarande de som går på det DE anser är bäst, man sätter inte de boende i fokus. Han man sovit med kläderna på i hela sitt liv så måste man väl få det om man nu vill, det är ju inte något skadligt. Har man nu haft sina egenheter och rutiner och mått gott så måste ju jag som personal bortse från vad JAG tycker, jag får tycka att man ska sova i nattlinne om jag vill men vill inte min boende detta ja då måste jag respektera detta.
    Detta handlar ju även om de inom neuropsykitrin, våra barn…. de måste få ett eget val så långt de kan få de och det är inget som är sämre, det är ju deras liv och vardag det ska inte vi lägga värderingar i. Deras liv blir rikt om de får chansen att vara de dom är och självklart ska man respektera deras vilja så långt vi kan. Inte går man in med skor hos någon om det inte är okej, även om jag skulle säga att jag har skor inne hemma hos mig själv så är det respektlöst att jag har skor inne hos andra om de inte säger att jag får, eller om jag skulle ta mig andra friheter hemma hos någon annan. Undrar just om denna personal gör så hos vänner och bekanta med??? Ja förstår inte sådant där det är verkligen inte klokt.
    Vi behöver lära människor att tänka i nya banor. Se individen vi jobbar med eller träffar. Man måste få mera kunskaper. Det tror jag på. Jag har växt som människa av att ha fått mera kunskap där även jag fått aha upplevelser och nya tankesätt. Man måste utgå från de man möter i vårdyrken eller inom skola, det finns mycket att ta lärdom av och ju mer vi hörs utåt om detta desto mer kan vi i alla fall påverka. Alltid får vi någon att tänka till eller tänka om lite granna.

Kommentera

