”Du borde ju verkligen ha avlastning… ”

Jo det där hör man ju ofta och jag känner att jag måste försvara valet att inte ha några LSS-insatser. ”Man blir ju ingen bra mamma om man inte är utvilad”. OK.. ? När jag klagar på trötthet får jag skylla mig själv för att jag inte utnyttjar samhällets stöd.

Därför kändes det så bra att höra en förälder under helgens riksmöte säga: ”Men vi som inte kan lämna bort våra barn för att de inte accepterar andra människor då? För oss fungerar inte LSS.”

 Det är inte bara jag. Tänk dig att du ska lämna bort ditt älskade barn till någon där hen inte känner sig trygg. Skulle det verkligen vara avlastande? För mig är det otänkbart. Och jag är inte ensam. Det vet jag nu.

6 thoughts on “”Du borde ju verkligen ha avlastning… ”

  1. Nu har jag inga barn med autism, möjligtvis barn med speciella behov men det där får jag höra jämt tycker jag. Man är ingen bra mamma om man inte får egentid, gå på gymmet, fika på stan med kompisar, åka iväg nån helg bla bla bla. Folk verkar inte förstå att JAG har gjort ett aktivt val där jag inte väljer massa egentid. Jag mår faktiskt inte bra av det för jag vet att barnen inte mår bra av det.

  2. Jag har sådan tur att min son kan vara hos sin gudmor som avlastningsfamilj och där är han trygg och känner till varenda liten detalj 🙂 Hade absolut inte funkat i någon annan familj.

  3. Jag är glad för varje vecka som det funkar att mormor hämtar på förskola och också nattar båda barnen. Det ger oss lite luft. Sen ser vi till att dela på oss på helgerna för att få några timmars andrum nu och då.Det behöver vi.
    Skönt att du känner att du inte är ensam. För det är jag övertygad om att du inte är.

  4. Hej. Men jo alla kan lämmna bort sina barn med särskilda behov om det görs i tid och på rätt sätt. Visst ger mig med mig att det kanske finns barn med så pass grava handikap att det krävs extremt mycket för att lämma bort barnet. Men en person med autism har ju med gravt handikap ibland. och då kan ,man börja med att kortidspersonelen som ska ha hand om barnet kommer hem 1 gång i veckan och leker med barnet på barnets sätt och lär känna barnet/ungomen. Och sen när barnet/ungdomen känner sig trygg med det. då börjar man med att barnet/ungdomen är på kortids under 1 dag i veckan eller en helg dag om det är på helgen man vill ha avlastning. Och sen börjar man med att barnet/ungdomen får sova på kortids en natt. Och så fortsätter man så tills barnet/ungdomen klarar 2 nätter och 1 dag eller 3 nätter och en dag eller mer. Men här är viktigt med schemma och att man förklarar för barnet /ungómen på deras sätt så att de förstår varför man gör så här. för är barnet tryggt i att man börjar med en gång i veckan och förklar för barnet/ungdomen att vi tar det i din takt. men visst är barnet/ungdomen sådan att det utnytjar situationen på något sätt så får man ju bestämma att. Om 1 månad så ska du vara på kortids 1 helg/dag i veckan och sen efter det bestämmer man om ytterligare en månad ska du sova där en natt och så fortsätterm an så. för vissa barn/ungdomar med autism måste man vara bestämd och tydlig mot. andra kan man låta bestäma lite mer. beroende på graden av handikap. har barnet/ungdomen högfungerande autism eller atypsikautism eller apserger och då kanske en lätt eller ingen utvecklingstörnig och klarar andra barn då kan det barnet vara på läger 1 gång i månaden i stället.

  5. Alla föräldrar idag, behöver avlastning, Egen tid, tom stödfamiljer behöver en stödfamilj som avlastning. Ingen som reagerar att det börjar bli märkligt? Varför skaffa barn idag, när man inte behöver?…samhällspress?…våga avstå barn, och va inte stödfamilj om du har egna barn. Barn tillbringar mer tid på förskola och med andra vuxna än sina föräldrar, räcker inte det, umåste föräldrar ha mer egen tid från sina barn?… bort med15. Timmars på förskola och lär föräldrar umgås med sin barn.Egen tid får man hur mycket som helst av. Har man barn med handikapp gäller givetvis annat ,men förskola ska inte behöva ha öppet extra för det barnet, det finns andra allternativ.

Kommentera

