Med ilskan vaknar inspirationen och kampandan :)

Enligt Amningshjälpens blogg uppstår autism p g a täta födslar och flaskmatning. Som flaskmatare är jag förstås skuld till mitt barns funktionsnedsättning och det här är ju ingen nyhet. Det har jag hört från AH:s företrädare förut. Att jag inte ammar är ett tecken på att jag inte har knytit an till min bebis och därigenom skapar jag autismen. Självklart. Men, tröstar hjälpmamman, det är ju inte ditt fel för du blev ju inte heller ammad… så där har vi det sociala arvet också. Det som dessa människor missar är att det faktiskt kan vara så att ett barn föds med autism och då har svårt med anknytningen hur mycket mamman än knyter an. Och att matningen faktiskt ofta är ett problem med bebisar med autism trots att man ammar. Trots att man knyter an.Många av barnen med autism har en över- eller underkänslighet i munhålan.
 Men som man frågar får man svar.

Här har de använt sig av en studie och dragit slutsatsen att amningslängden påverkar om man föder barn med autism eller ej.

8 thoughts on “Med ilskan vaknar inspirationen och kampandan :)

  1. Nämen va?? Jag trodde det var läääänge sen folk hade den uppfattningen? Pågår såna gamla diskussioner fortfarande?
    😦

    Kul att du bloggar igen, förresten 🙂
    Kram Nina!

  2. trams är vad det är o inget annat. Jag långtidsammade de 2 sista….och hur fick C. då sin autism….Och knyta an till sitt barn kan man göra även om man inte ammar. Man kan ju vara väldigt nära när man flaskmatar med.

  3. Ja herregud! Det går att vända och vrida på allt så det blir vårt fel! Jag ammade bägge barna så undrar hur de fick sina svårigheter då…. Jag kanske satt och drömde när jag matade så de inte kunde knyta an…. eller tittade på TV kanske…. Åh så irriterande sånt där är.
    Jag har varit med om liknande diskussioner bland proffesionella psykologer och läkare (dock ej på mitt jobb) också. Och då har jag tänt till och sagt ifrån.
    En gång fick jag en rejäl kram av en läkare som tyckte att jag hade väldgigt bra saker att komma med. Sånt gillar jag skarpt.
    Nej inte är det lätt att få kontakt med sina bebisar med autism alltid men det är fan inte vårt fel. Jag tycker man försöker och försöker och försöker. Ger aldrig upp! Och vem är det sen som har allra bäst kontakt med juvelerna, jo vi mammor! Och då säger folk att vi skämmer bort dom istället….
    Blä vad sånt där gör mig ilsken!
    Kram på er föräldrar. Vi är bra! Vi är bäst! 🙂

  4. Jag förstår er ilska, men faktiskt. En ökad risk för autism behöver inte betyda att det alltid beror på det som ökar risken…

    Jag följde länkarna i amningsbloggen inlägg. Men visst. Det är ju irrelevant fakta för att motivera någon att amma.

    Det här med flaskmatning, var en hypotes, ej bevisad (iaf enligt den sida länken ledde till). Så det var ju lite konstigt) Så det kanske visar sig vara obevisbart!

    Men däremot att risken ökar med kort tid mellan syskon verkar vara belagd. Men jag förstod inte riktigt siffrorna. Intervall mellan födslar (IPI) <12, 12 to 23, och 24 till 35 månader var kopplade till "odds ratios" (risk förhållanden?) (95% confidence intervals) för autism på 3.39 (3.00-3.82), 1.86 (1.65-2.10), och 1.26 (1.10-1.45) i jämförelse med IPIs of ≥ 36 months. Betyder det 3,39 gg större risk om mindre än ett år mellan födslarna? Vi talar om att 1 – 2 promille av alla barn har autism. Så då skulle risken öka från 1 promille till 3.39 promille? Är någon annan mer van att läsa forskningsresultat?

    Fattar inte varför detta ska tas upp i amningsbloggen? Det är väl ingen som ammar eller inte pga autismrisk? Skrämselpropaganda? Eller familjeplanerar?

  5. amningshjälpen tror på de äldre förklaringsmodellerna. att det beror på mammans oförmåga att knyta an till barnet. och då anser att amning är ett bra och säkert preventivmedel. de som ammar länge och har bra anknytning får barn med långa intervaller medan kylskåpsmammorna som inte heller ammar får barn tätt. därför ser man en ökad frekvens barn med autism bland barn som är födda tätt. amningshjälpens egna teorier. jag har hört liknande från deras förespråkare förut och är inte alls förvånad.

    • de anser sig skyldiga att informera om detta så att mammor kan göra infomerade val. amma inte eller kort tid – få barn med autism, amma länge – få gulligulliga små rosenkindade barn som lever lyckliga i alla sina dagar!

      • Ja, det är svårt att få vår omvärld att förstå. Vi kämpar med att förklara och sprida kunskap och förståelse för alla våra underbara, men annorlunda, ungar. Så häver andra obetänksamt ur sig påståenden som skuldbelägger redan tungt belastade föräldrar. Det är en hård, svår och orättvis värld.

        Tur att vi har eller får arbeta med våra fantastiska ungar, som visserligen stundtals är mer krävande än vad som är rimligt, men som sprider så mycket insikt och glädje.

      • Jag hoppas INGEN barnmorska idag säger till människor att amning är ett preventivmedel?? Jo jag vet en som gjorde de och den mamman fick barn tio månader senare IGEN. Så att om man får barn med längre intervaller inte skulle få barn med Autism är ju patetiskt. Jag känner många som fått barn tätt som inte har några barn med diagnos och själv har jag flera år mellan mina och de är ammade men de har npf diagnoser. Så man blir mörkrädd.

Kommentera

