Om nya skollagen

Nu är det mycket turbulens runt nya riktlinjer inom skolan/särskola. Barn utan utvecklingsstörningsdiagnos som är inskrivna i särskolan börjar skrivas över till grundskolan. Under en övergångsperiod kommer de elever som går på särgymnasiet att få gå kvar där. Och är grundskolan beredd att ta emot våra barn? Har de kompetensen?

Hittills har grundskolan gjort ett uruselt jobb med att anpassa undervisningsmiljöerna för barn inom autismspektrumet. Nu ska de få över barn med med ännu större svårigheter.  Barn med svårare autism. När jag hör om föräldrars kamp för barnens skolgång så verkar skolorna inte ens ha en vilja att förstå och förändra. Nu ska våra barn i större utsträckning integreras i vanliga skolan och då måste man satsa pengar. Integration kostar pengar. Extra resurser i klassrummen. Anpassning av den fysiska miljön. Utbildning av personalen. Och det fungerar inte med minsta möjliga stöd. Kompetens!! Flexibilitet! Våra barn har problem med flexibiliteten och behöver en flexibel omgivning. Men skolorna har ofta visat att de har nästan ännu större svårigheter med flexibiliteten än våra barn.

Visst skulle det vara jättebra om våra barn inom autismspektrum med normal begåvning kunde läsa enligt grundskolans läroplan. Det tycker jag skulle vara kalasbra! Men då krävs KOMPETENS OCH ANPASSNING! Från första klass till sista året på gymnasiet. Och faktiskt skulle det vara önskvärt att universitet och högskolor också skulle vilja ge stöd.

Det blir också betyg i särskolan. Och tionde året försvinner. Vad skälet till det är vet jag inte… det stramas upp..

Mer skoldiskussioner finns på Autism- och Aspergerförbundets facebookgrupp.

Annonser

3 thoughts on “Om nya skollagen

  1. Ja man blir verkligen rädd för vad som kommer hända i framtiden.. Vår pojke har börjat sexårsverksamheten i år och jag har så många funderingar om hur det kommer att se ut i framtiden. Känns som att vissa av oss kommer vara tvungna att ta över skolans roll om det kommer att bli så dåligt för våra barn att de kommer inte kunna fungera i en sådan skola.
    Eller så går vi ihop och startar en skola anpassad för våra barn, hur galet det än låter!

    • Det är det som händer Sara! Skolan har inte klarat att ta hand om våra barn länge nu så fler friskolor bildas. För samtidigt med det här förbjuds hemskolan.

  2. Ja det här blir minsann inte lätt. Och för många inte alls bra heller.
    Även förut har ju funnits sk omvänd integrering som inneburit att elever har kunnat gå efter grundskolans kursplan men varit placerade i särskolans lokal liksom. Att fortsätta med den möjligheten hade ju varit bättre för många om lärarna hade kompetensen förstås att se till att eleverna verkligen följde grundskolan. Men nu verkar det som att det är hårdare att allt måste vara antingen eller.
    Vad gäller betyg i särskolan har det varit valbart förut för varje elev om man velat ha betyg eller inte. Men informationen kring det har varit väldigt olika på olika skolor så det har ju inte heller varit bra. Betygen i särskolan har dock varit utformade på ett specialanpassat sätt och det har ju varit bra.
    Jag måste verkligen kolla in på facebooksidan mer för det här är intressant tycker jag, men jag har inte ork att engagera mig i allt som är intressant just nu tyvärr.
    Kram från Mib!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s