Det ständiga jämförandet

Och det ständiga försvarandet av att DET ÄR JOBBIGARE att ha ett funktionshindrat barn… det är tröttsamt. Och ändå är det ingen som menar illa. ”Vanliga” familjer känner igen sig i vår vardag och det är inget konstigt i det. Alla våra svårigheter är helt normala. Men i kubik. Och det där förstår inte andra… eller de flesta andra ska jag säga – för det finns andra som förstår. Eller som inser att de inte förstår 😉

Jag har en cybervän som heter Julia. Hon känner igen sig i det jag skriver och så säger hon: Ja det där känner jag igen och det är jobbigt för oss – men då har vi inte era svårigheter. Perfekt!

Annars får nog de flesta av oss försvara oss så det liknar en tävling om vem som har det värst. Kände bara för att vädra frågan lite..

Och ändå vill jag tillägga att jag inte byter med någon! Jag har den familj och de barn jag vill ha!

6 thoughts on “Det ständiga jämförandet

  1. Kan förstå att det är irriterande jag tycker det är intressant att läsa vad du skriver för att det ibland finns en allmängiltighet.

    För att det ibland finns tankar och idéer som vi andra också kan ta till oss. Jämföra däremot nej det är inte min grej det blir lätt fel oavsett vem man jämför med och kanske inte så konstruktivt att försöka tävla med andra om vem som har det värst,

    • du är ju verkligen inte sån sara… visst finns det likheter med våra barn och era barn – de är ju barn… det är väl i det stora det skiljer. våra barn har mycket mer av allt.

  2. Bra skrivet! Jag känner så igen situationen! Och jag älskar också min familj som den är. Men den där oförståelsen från andra är jobbig, det håller jag verkligen med om.
    Kram.

  3. Bra skrivet! Så är det!

    Välkommen att registrera dig på vår mötesplats för föräldrar med barn med diagnos och eller syndrom!

Kommentera

