Om förändringar – stora som små (attityder)

Filmen om Hästpojken väckte en del tankar hos många och idag läste jag Mib:s kommentar om förändringar som jag tyckte var värt ett eget inlägg. Det innehöll så mycket att tänka/diskutera om.

Båda mina barn har haft positivt när det har handlat om t.ex. stadieövergångar i skolan eller t.ex. när NN flyttade hemifrån och började på daglig verksamhet. Nyhetens behag har då funkat och varit kul. Tyvärr så har det ibland handlat om att de har ”skärpt” sig till max i början och efter ett tag (ca ett år) så har det kraschat för att de inte har orkat skärpa sig längre – det är inget bra. Personal kan kalla det för ”smekmånad”, men många gånger har jag sett att det är personalen som haft smekmånad eftersom de inte orkar vara trevliga och inställsamma i all evighet utan jobbet har blivit slentrian efter ett tag med suckar eller att man efter ett tag börjar ställa krav som man inte ställt i början osv. Det är ju en förändring som mina oflexibla barn inte förstår. Jag kan förstå den, men inte de och jag tror att man som personal behöver vara medveten om det där… vem är det som förändras efter ett tag… vad leder till vad liksom… Alla fall nyhetens behag kan ibland vara en nystart som är kul för mina trots allt oflexibla barn, fast för att det ska hålla i sig behöver det ändå vara välutarbetat från början utifrån dem 🙂

2 thoughts on “Om förändringar – stora som små (attityder)

    • Jag gillade det där med personalens smekmånad speciellt och ville lyfta fram det. Det händer säkert att personal läser här med.

Kommentera

