Övergångar – dagens gissel

Alla har nog problem med övergångarna! Det är det som man har vareviga dag. Varje ny grej så kan det bli jobbigt – på olika sätt beroende på hur barnet agerar ut.  Eller bara låser sig.

Mitt tips är att göra ett litet schema för det som ska göras och det som ska göras därefter!  Det är viktigt att allt har en början och ett slut. Schema och timstock! Övergången måste vara till något. Man kan inte bara avsluta! Ett litet problem som jag kan se här hemma är när man ska avsluta något kul och då har jag handlett de övriga i att de ska förbereda. Och då har jag menat både avslut och början på något nytt. Men familjemedlemmarna har inte uppfattat det där med början på något nytt och då hjälper det inte att förbereda på slutet. Vad ska hända sen? Hamnar vi i tomma intet då?

Väljaschema är också väldigt bra om man inte har något direkt man vill styra upp men ändå få till övergången.

One thought on “Övergångar – dagens gissel

  1. Detta med ett väla schema har jag haft i tanken länge men inte tagit tag i. Jag tänkte göra några olika nyckelringar med olika aktiviteter som man helt enkelt får beta av…. kanske tre saker på varje ring… så gör man de tre och så vet man vad man ska göra…. nu när jag har det nya bildprogrammet ska jag ta tag i detta.

    Fickkaledrarna som du gav mig använder ju vi varje dag och har blivit en stor del i August liv som han verkligen uppskattar. Där har vi satt in mer och mer saker som vi märker han behöver… det nya är att vi sätter in om han ska äta mellis på fritids eller inte… för DET har varit ett hemskt problem och något han blir så besviken på om han inte ska å så har han trott att han ska detta. Nu vet han…. problemet med ledsen och arg August är borta.

    //Tess

Kommentera

