Schemasnack – behövs det eller ej?

Jag tror att det här med att använda schema känns luddigt för många. Man vet helt enkelt inte vad det gör för nytta. Varför skulle mitt barn behöva det? Jag vill tala om vilken nytta jag ser. Jag hoppas att andra kan fylla på och att vi kan diskutera det lite så att alla förstår vad det egentligen handlar om.

Det jag ser är att schemat talar om att en sak börjar och slutar och en annan aktivitet tar vid. Många med autism har svårt att få grepp om sånt. Frågar man: Vill du följa med på bio kan en person med autism ha svårt att få grepp om vad som händer sen. När tar bion slut? Hur länge ska jag vara borta? Kommer jag någonsin hem igen? Så svaret blir då: Nej! Med ett schema ser personen: vi ska ta bussen till bion, när filmen är slut ska vi äta en hamburgare och sen åka hem och se på teve innan det är kväll och sovdags.

Talade ord är ofta flyktiga och abstrakta och många med autism har svårt med att komma ihåg mer än en sak åt gången. De kommer bara ihåg det sista man säger. Med ett schema blir det överskådligt och lätt att se. Man behöver inte komma ihåg.

Vad är det Helene Tranquists föreläsning heter? Sökande efter mening i vardagen… hur får man det när man skapar sammanhang ur detaljer och inte har förmågan att generalisera? Ett exempel: En person kan hänga upp sin tro på att det är skoldag på att han ska ha sina blå byxor på sig. En dag har gylfen gått sönder på de blå byxorna och han måste ha de gröna byxorna istället.  Är det fortfarande skoldag då? Kommer taxin och hämtar mig? Var kör han mig? Kommer fröken att vara i skolan och möta mig? Hela uppfattningen om vad det är för en dag är beroende av detaljer och faller en detalj så kan den uppfattningen rasa samman och skapa ett kaos och en stark oro. Med ett schema kan det visserligen bli oroligt men han vet ändå att idag är det skoldag. Taxin hämtar mig och kör mig till skolan och fröken kommer att ta emot mig där. Trots att jag har gröna byxor idag.

Överskådligheten ger förberedelse. Man måste inte upprepa i oändlighet. Schemat sitter ju där.

Numera har alla barn schema här (även om de inte har autism):

Inget barn mår dåligt av tydliggörande.

12 thoughts on “Schemasnack – behövs det eller ej?

  1. Jättebra skrivet 🙂 Man behöver liksom påminnas lite om vissa saker ibland, även fast man vet.
    Om du har lust kan du kolla hur vi använder schema, som ligger mig varmt om hjärtat. Klicka på Schema bland mina ettiketter och scrolla ner lite 🙂

    Kram Nina!

    • Jag har varit inne och kikat förut. På det viset har de jobbat med min son på dagis från han var tre. hemma vill han inte ha schema – mer än veckoschemat och ibland hjälp med veckoschemat

  2. Mycket bra skrivit , du tydliggjorde verkligen fördelen med scheman och hur det underlättar för barn med autism. Toppen!

    Vi har precis börjat med scheman på vår 10- åring och inte riktigt kommit igång men är på god väg och hoppas på bra att detta ska verkligen underlätta för oss.

    Tack för en mycket bra sida!

    //Liv

    • Sorry det blev visst från fel in logg här ovan… 😉

      Tänkte även passa på att fråga efter var man hitta bra album i pocket version för scheman bilder? Min tanke är att sonen ska ha bilder med sig för att klara hela dagen!

      Liv

      • Om du kollar i länkarna så finns Eldiri där. Klicka och njut av deras fina schema material 🙂

  3. Schema är bara så bra! Nu när jag har börjat jobba sätter jag upp en bild på mig varje kväll, så M vet att jag kommer hem igen. Hon vet det annars, men ”glömmer bort det hela tiden” säger hon. Schemat gör det abstrakta påtagligt och tydligt. Och tiden man lägger ner får man tusenfalt igen i en enklare vardag!

  4. Bra skrivet Anna. Efter den hjälp jag fått av dig att komma igång med schema så mår August mycket bra. Hans oro har minskat eftersom han vet vad som komma skall. När han inte minns behöver han inte fråga han har sin kalender med sitt schema och kan genast kolla och slipper vara så osäker.

    Han får allt så tydligt. Han är förberedd och han behöver heller inte bli besviken om han tror något ska bli som inte alls blir.

    Han hade mycket svårare att avsluta och komma med hem tex innan nu när han vet så är det bra. Tydligheten i allt gör att han känner sig trygg.

    Och det behöver itne vara så komplicerat. Nu har vi även ett schema som visar ett halvår… då kan han lättare se vad långt borta tex födelsedagen eller sommaren är.

    Bilder och scheman av olika slag gör ju även att vissa barn senare klarar att tex ta sig till skolan själva… hitta och åka buss eller gå och handla. det gör ju att man blir mindre hindrad i sin vardag.

    //Tess

  5. Jätte bra! Jag brukar också trycka på det här med ”tydliggörande” även ifall personen i fråga inte har autism men jag märker att jag har svårt att nå fram med mina ideer bland mina kolleger. Jag träffar på många med Stroke och en sak som är lika hos MÅNGA är att dom har svårt att planera och svårt med tidsuppfattningen. Jag brukar rita och skriva på eget papper för att försöka hjälpa men det blir inte lika bra som med bilder tyvärr.

    Vad heter den där berättelsen man kan skriva och visa? Heter det sociala berättelser? Det var så längesedan jag jobbade med det men jag minns att jag läste om det på nätet och utefter den informationen jag fick så skrev jag en sådan tillsammans med en pojke på ett boende. Han nöp mig ofta och ”snärtade” till mig (jag ska fatta mig kort annars blir det så långt) men jag skrev en berättelse om det iaf där jag bland annat visade att om han nöp mig blev personen ledsen men om han klappade blev personen glad jag tror jag gjorde rätt för det här beteendet försvann och han tyckte det var jätte fascinerande med berättelsen. Ville bara dela med mig.
    tack!

    • Tack Johanna! Det är värdefullt att ni som personal intresserar er! Seriesamtal och sociala berättelser är det som man ritar. Helt fantastiskt arbetssätt som funkar kanon. Du är välkommen med mer!
      kram

  6. Hej jag måste bara instämma med alla er andra. Vi har använt oss mycket av både scheman, sociala berättelser och seriesamtal på olika sätt. Det är helt suveränt. Första gången vi började använda oss av scheman och såg effekten kändes det som trolleri, det var knappt man trodde det var sant. Nu för tiden är det skrivna ord på papper i punktform som visar vilken ordning saker ska hända och egentligen är ju tanken precis densamma, fast på en annan nivå helt enkelt.

  7. Vad bra att alla barnen har schema! Jag har varit lite för feg för att göra så men nu fick jag mod! 😉 Sen är jag nog lite ”skadad” av att allt som jag har testat en gång när R var liten har hon sedan såklart desperat hållit fast vid och därför har jag inte samma mod att testa saker med lillasyster fastän jag vet att hon har en mycket, mycket större flexibilitet. Det sitter liksom kvar i ryggmärgen det där att passa sig innan man introducerar något om man inte är beredd att hålla på med det i minst ett halvår… Jag håller helt med dig om att alla mår bra av struktur och tydlighet så egentligen finns ju inget att tveka över. Tack för tipset!

    • Schema tycker jag inte är svårt när man väl kommit igång. Det var att börja som var svårt för mig.

Kommentera

