Marte meo

Jag måste få nämna detta underbara arbetssätt – Marte meo –  av egen kraft. I vårt landsting (Värmland) finns Föräldrastödsenheten. De tar emot barn (0-10 år) och föräldrar som behöver extra stöd för att få samspelet i familjen att fungera. När man står i vårdkö för utredning får (eller fick när vi stod i kö) automatiskt erbjudande om stöd därifrån. Jag tror att de främst möter barn med neuropsykiatriska funktionshinder och de delar korridor med NP-enheten. En pedagog filmar barn och förälder tillsammans och sen går hon igenom varje bildruta. Vid återkopplning har hon plockat ut de bildrutor som visar när det funkar! Vi gick där med Torsten när han var tre år och i avsaknad av språk. Det var så häftigt att se de där ögonblicken som pekade på att jag nåddde fram. Att han uppfattat mig fast han inte visade mig det. Marte meo är en metod som stärker föräldern i sin roll. Och jag skulle tro att marte meo-pedagoger finns lite varstans i landet.

www.martemeo.se

One thought on “Marte meo

Kommentera

