Omröstning om måltiderna:

7 thoughts on “Omröstning om måltiderna:

  1. Jag röstade Nja. Det är trevligt om vi sitter tillsammans, men ibland funkar det och ibland inte. Ser ingen orsak att bråka om det.

  2. Stemte Nja.

    Jo, synest det generelt er ein ide at min son skal lære seg å omgåast andre ved matbordet. Samtidig finst det andre mål som er endå viktigare, for eksempel å få han til å spise nok. I perioder då det er vanskeleg å få i han mat, pleier vi å henge oss mindre opp i om han sit pent, spis pent med kniv og gaffel, et med oss og prøvar forskjellige typar mat.

    Når han har problem med å få ned maten, eller er ekstrem vâr for lukter (har sterk avsky for sitrus, tomatlukt og agurklukt) lar vi han spise før eller etter oss andre, eller i eit anna rom. Innimellom (imellanåt) prøver vi å unngå alle vanskelege luktet for at vi skal kunne spise saman. Men vi vaksne treng sårt til grønnsakvitaminane, og må sørge for å få i oss grønnsaker innimellom!

  3. Jag svarar själv: Torsten sitter vanligtvis inte med vid måltiderna. Han störs enormt av lukterna av den mat vi äter. Han äter inte samma mat som oss. På somrarna utomhus sitter han med oftare. Och varje fredag är det pizza och då sitter vi alla i vardagsrummet och vräker i oss med händerna tillsammans. I skolan och på dagis sitter han med de övriga vid bordet och äter OCH äter saker han aldrig skulle drömma om hemma. Köttbullar t ex.
    Och Hege det är helt otroligt detta med gurklukten. Gurka kan väl inte lukta men Torsten är likadan. Gurka och potatis är hatmaten. Som kan få honom nästan att kräkas.

  4. Ja, det är viktigt för oss att alla sitter med vid matbordet och det är något vi efter strävar. Däremot är det inget som är skrivet i sten och vi anpassar oss efter dagsform helt enkelt.

  5. Ja… hos oss är det en självklarhet att vi äter i köket. MEN vi har heller inte ett barn som störs av lukter osv. Så det förstår även jag att det kan se annorlunda ut hos andra och man måste ju anpassa efter så det fungerar…. men jaaa… de känns ändå viktigt på nå sätt här hemma.

    //Tess

  6. För oss är det absolut inte viktigt. Att äta ska vara njutbart för alla och positivt för alla så är det någon som mår bättre av att få äta i fred så är det mycket viktigare än att vara tvungen att tampas med övriga.
    Mina barn åt frukost i separata rum i många många år och dottern har suttit i sitt eget rum ofta och ätit när det inte funkat i köket. Ibland har hon bett om att få sitta för sig själv redan från början när hon känt sig stingslig och det har egentligen varit det allra bästa för då känner hon det ju inte som ett misslyckande när hon inte klarar att sitta ihop med oss andra. Däremot tycker ju JAG som förälder att det är mest praktiskt förstås om alla sitter på samma ställe, men det är ju en mindre viktig sak vad som är praktiskt för mig….
    Tror förresten Tjabolina sitter själv och äter på daglig verksamhet nu och det funkar jättebra i jämförelse med förut då hon ofta fick utbrott just vid matsituationen.
    Och ingen mår så bra som hon när hon sitter själv i sin stuga och moffar i sig sin egenhändigt tillagade mat. Det är nåt att vara stolt över, eller hur 🙂
    Förut satt de tillsammans på lördagarna i stora gruppbostaden och hon var med ibland och tyckte faktiskt det var trevligt också, men nu får de inte ha det så längre utan var och en ska laga mat hos sig själv och äta i sin egen lägenhet, det tycker jag är löjligt bestämt av kommunen måste jag säga 😦
    Nu menar inte jag att det är fel att sitta tillsammans hemma i familjen, men jag tycker att middagar ska vara trevliga för alla så att säga, det var så jag menade 🙂

  7. Jag röstade nja, för här är det viktigast att få i sig maten sen spelar det ingen roll om hon sitter med vid matbordet eller på sitt rum.

Kommentera

