Merkostnader

Jag vill tipsa om att jag fick igenom färdtjänstavgiften som merkostnad hos Försäkringskassan. Hela beloppet. Först var det tveksamt om det höll juridiskt men tydligen är det en kostnad som kan vara både subvensionerad och ersatt. Vi har beviljad färdtjänst p g a att Torsten går på fritids i en annan stadsdel och här har man inte heldagsskola inom särskolan utan separat fritids och kommunen betalar inte för skolskjuts från fritids. Bara till/från skolan. Varje resa med färdtjänst kostar minst 40 kr. Så det blir ett minimum på 200 kr i veckan och landat på 7600 kr/år.

6 thoughts on “Merkostnader

    • Vi fick samma som vi har men tillbaka merkostnaden som vi hade. I praktiken gjorde det här ingen skillnad för vi hade godkända merkostnader på strax under 14000 kr vilket innebär att nästan 7000 kr av dem inte ersätts eftersom intervallerna är såna. SÅ vi får inte pengarna men det är ändå intressant att det godkänns.

      • Så va de ju för mig med… de vart mitt på gränsen där men som du skriver de e ju grejjen att det går att få igenom…så ingen sänkning trots att de sa att tre fjärdedelar inte skulle va möjlig,,,, jag hade varit själaglad om jag fått de högre men är lika glad att jag fick det jag fick…

        //Tess

  1. Jag hade tre fjärdedelars vårdbidrag i alla år, fast fick aldrig igenom några merkostnader alls, trots att jag raddade upp så himla mycket grejer… Men det var då. Nu har hon flyttat och har sin egen ekonomi; aktivitetsersättning samt bostadstillägg och det funkar bra.

  2. Hon har haft mjölkfri kost hela sitt liv, fick direkt på BB reaktion så vi började med laktosfri kost som bäbis sen vart det helt mjölkfri, vi har också gluten känslighet – så vi har plockat vetemjöl så mycket det går, nu är hon så stor så hon fuskar ibland med en vanlig bulle eller vanlig glass. Men denna vecka har hon ej kissat eller druckit på skolan – ingen som påminner henne tyvärr! 😦

    Ps. hon har mjölkfri – önskemat på skolan, dricker vatten!

  3. NU Anna är mitt schema/almanacka utlagd på bloggen. Ett tips från mig i alla fall om du vill använda bilderna osv är det bara att göra så… OM du vill lägga ut det här tex. Kan ju ge någon ett tips om hur man kan göra. Har vi tur kanske andra hör av sig med hur dom gör så vi får mer vinklar och ideer.

    //Tess

Kommentera

