Om empati

Ofta hör man att personer med autismspektrumtillstånd skulle vara oförmögna att känna empati. Min fasta övertygelse är att det inte stämmer. Det kan vara så att de har svårigheter att känna igen sig och situationen och därför ha svårt spontant leva sig in i vad en annan går igenom. Det är inte samma sak som att inte känna med någon. Det handlar bara om att förstå för att kunna sätta sig in i hur en annan människa känner. Jag tror inte jag känner någon mer empatisk person än min son. Den här fördomen om personer med autismspektrumtillstånd tycker jag är viktig att vi försöker få bort. Genom att förklara hur det ligger till. Jag vet att det kallas empatistöningar men kliniskt tror jag inte de menar att en person inte brys sig om andra. Utan snarare att inlevelseförmågan inte alltid är tillgänglig utan tydliggörande.

6 thoughts on “Om empati

  1. Samma här! sonen är otroligt empatisk.. känner direkt om nån är ledsen och kommer och tröstar.. dottern däremot med samma diagnos snappar inte upp nåt, hon går förbi om nån är ledsen..

    så det är nog väldigt personligt:-)

    kram!

  2. Ja där är det nog absolut ingen LAG att så här är det. August har massa känsla för om något är fel. MEN han känner ju inte alltid in det som vi kanske gör. Men där ser jag ju att han lärt sig denna förmåga mer och mer för att vi oxå har handlett honom i detta. Man berättar hur andra känner och hur det tex kan bli om något händer och någon blir ledsen och varför.

    Jag håller med vi måste absolut berätta att det är såhär det är… att man inte saknar förmågan helt.

    //Tess

  3. Mmm håller med er absolut. Båda mina barn är duktiga på det där, men inte alltid spontant i stunden och inte av sig själva liksom.
    Jag tror att det handlar om svårigheter att sätta sig in i en annan människas perspektiv spontant och liksom ”uppleva” situationer utifrån en annan människa och även att det kan vara svårt att förstå att andra människor upplever saker på ett annat sätt än de själva gör.

    Och sen är det ju absolut så att människor utan autism har precis lika svårt att förstå deras perspektiv (inte vi mammor, men andra) och att de upplever saker på ett annat sätt än människor utan autism. En del är ju helt enormt dåliga på det där!

Kommentera

