Autism och feber

Många föräldrar vittnar om att de autistiska symtomen försvinner vid feber. Första gången man ser det kan vara lite chockartad. Plötsligt har man ett barn som är lugnt sansat och helt logiskt fast NT-logiskt.

Tina har hjälpt mig att hitta länkar på den forskning som gjorts på området. Den här kunskapen får mig att tänka att kanske… kanske är autism botbart.

 
http://www.time.com/time/health/article/0,8599,1889436,00.html
http://www.webmd.com/brain/autism/news/20071203/report-fever-improves-autism-symptoms
http://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=16956039
http://pediatrics.aappublications.org/cgi/content/abstract/120/6/e1386
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19059284

Ser gärna lite diskussion…

12 thoughts on “Autism och feber

  1. Botbart om man har lite feber mest hela tiden??? mmmm…. febern får dom ju att bli lite lugnare eftersom det tar på kroppen.

    Jag är oxå feberlugn idag…

    //Tess

    • Nej inte om man har feber hela tiden. Det är inte lugnet jag menar. Många med autism är lugna ändå. Det är att de autistiska symtomen försvinner helt eller minskas kraftigt när blodet cirkulerar bättre i hjärnan.

      • Okej de e så det fungerar. Jag har inte läst något om detta. INtressant. Fick jag något att berätta för Daniel.

  2. Det här är verkligen ett intressant spår, kan man påverka autismen genom att tex inducera feber? Eller genom att ge blodtryckssänkande medel? Eller kärlvidgande, det görs ju på vissa håll i världen även om jag inte är så påläst eller insatt i resultatet. Spännande!

    För Mathildas del är motion en nyckel. Hon är aldrig så sammanhängande som efter en timme på studsmattan!

    • Vad man gör är ju att sitta i tryckkammare – som en dykarklocka med syrgas för att nå de delarna av hjärnan som man påstår har bristfällig cirkulation. När jag var på föreläsning av turkiska DAN-läkare i Stockholm visades datortomografibilder (?) på barn med autism och barn utan…
      Det här har jag aldrig hört från andra läkare… det gör mig misstänksam. man vet inte vad man ska tro och det i sig gör att socialstyrelsen skulla godkänna studier på det även här.

      • Är inte det godkänt i Norge också, tryckkammare? Jag tror säkert att det kan påverka. Man ”botar” inte autismen, men däremot ändrar man förutsättningarna lite, och visst kan det i alla fall teoretiskt ha rätt stor effekt. Det är så med hjärnan, väldigt lite som behövs.

        Jag har ju migrän i vänster hjärnhalva, där är syresättningen dålig under aurafasen, och mycket riktigt får jag tex svårt att känna igen ansikten.

  3. Tryckte enter för snabbt! Jo, ang migränen, genom att andas på ett speciellt sätt (hålla andan flera gånger efter varandra någon minut i taget) ökar jag koldioxidhalten i blodet och hjärnans kärl svarar med att utvidgas, och anfallet går tillbaka delvis. En enkel sak, men med god effekt.

  4. Har aldrig upplevt att Kalles autism skulle förändras vid feber.
    Han blir däremot lugnare.

    Personligen är jag skeptiskt till syrgasbehandling under övertryck
    ( Anna: det var förmodligen en PET eller SPECT bild som visades upp)

    • Ja jag är också skeptisk… och ganska ointresserad egentligen. För vår del. Var du på den föreläsningen på Norra Latin (tror jag) med den turkiska kliniken…? december 2006 borde det ha varit.
      Ointressant för vår del men spännande allmänt.

  5. Hej,

    Vi har i åratal funderat på varför vår son plötsligt börjar tala mycket mer och på ett mer tydligt, klart och sammanhängade vis, när han får feber. Ofta uppkommer det redan innan febern sätter in. Han är alltid lugn & snäll så det är ju språket och den ökade förmågan att ”hålla ett resonemang” vi märker det på.

Kommentera

