Nu går det ju så bra…

Nu har vi gjort det här så många gånger så nu kan han det! Nu behöver han inte schemat längre! Nu är han trygg i det här! Nu klarar han förändringar! Nu behöver vi inte förbereda längre!

Ibland luras man att tro att stödet inte behövs längre. Och personer utan grundläggande kunskaper om autism kan tro att det går att träna bort.  Visst ska man träna på olika saker och visst utvecklas barn med autism likväl som andra men sättet att tänka förändras inte. Helene Tranquist i sina föreläsningar trycker just på detta. Hon har följt sina elever upp i åldrarna och det de har gemensamt är att sättet att tänka inte ändras. Det är viktigt att ha med sig.

Visst kan min son klara sig utan schema, men det förutsätter att alla (för honom) viktiga detaljer är precis rätt varje dag. Vilka detaljer är det? Hur kan jag garantera att de stämmer med hans uppfattning om en vanlig dag? Jag har ingen aning. Det räcker med att han blir tvungen att sitta bredvid tjejen i taxin för att hela dagen ska bli kullkastad och då har han sitt schema som stöd. Jag ska till skolan fast jag sitter bredvid henne!  Jag ser inte att Torsten tittar på sitt fickschema men en dag glömde jag det på byrån och när han kom fram till skolan var han oförklarligt arg.

Stödet får naturligtvis modifieras med tiden eftersom barnen utvecklas men det ska alltid finnas kvar. Vi kan inte övervaka detaljerna. Tänk om fröken har en grön tröja på sig eller om Lasse är sjuk! Är det verkligen en vanlig skoldag då? Ord räcker inte. De försvinner i etern. Flyktigt. Man måste använda fler sinnen.

Som när jag drabbades av pollenallergi i våras och tappade rösten. Var jag mamma? Nej, troligen var jag ett monster som förklätt mig till mamma. I det fallet fick jag använda känsel, lukt och syn för att övertala öronen att det här visst var mamma. Torsten fick lukta och känna förutom att titta och den proceduren upprepades dagligen till rösten kom tillbaka. Vi kan inte övervaka detaljerna. Det är viktigt att alla som finns runt våra barn förstår hur viktigt det är med stödet runtom för att skapa trygga dagar och miljöer för våra barn.

Kommentera

