Holding

Holding har jag egentligen bara en sak att säga om: BIG NONO!! Det innebär alltså att man håller fast sitt barn när det får ett utbrott. Idén bakom har jag svårt att förklara och förstå… att barnet ska känna var det börjar och slutar och annat som jag personligen inte tror på alls. Många ger sig in i holding för att de är rädda att barnet ska skada sig, inredningen eller andra. En del habiliteringspedagoger rekommenderar det fortfarande.

Min syn på holding är att det är ett övergrepp på personen som hålls fast. Holding intensifierar utbrotter och förlänger det. Och det ger inget bra på sikt. Kanske går det att hålla en tvååring eller en femåring men redan där börjar det bli svårt… men vem ska hålla din tolvåring, din artonåring, din fyrtioåring? Holding ger i längden LSS-personal som anser sig ha rätt att använda kontrolltagningar på ditt barn. Det startar i värsta fall en serie av övergrepp för att hantera situationen. Det här är min personliga åsikt och jag känner starkt för den. Andra kanske har andra åsikter.

Mitt råd är att istället läsa Explosiva barn av Ross W Greene från pärm till pärm och använda de metoderna stället. Metoder fyllda av respekt för ditt barn. Lågaffektivt bemötande. Barn vill inte vara våldsamma. Ingen vill vara våldsam.

 

Ytterligare perspektiv: http://www.nas.org.uk/nas/jsp/polopoly.jsp?a=2179&d=364

Tack Helena för den länken!!

9 thoughts on “Holding

  1. Jag känner att jag vill argumentera emot lite. Kanske beror det på att jag har en annan defintion på holding eller att hålla om.
    Jag har använt mig av holding när mitt barn var yngre. Dels för att hindra ett självskadande betende ja…men mest för att det lugnade. För mig är holding en stor kram. ”Jag är här, jag lämnar dig inte hur arg/ledsen/orolig du än blir”.

    Jag har även varit med om, som habiliteringpersonal på ett boende hur man lagt ner autistiska, självskadande tonåringar och suttit på dem. Hållt fast. Det kändes fel, ett övergrepp.

    Men jag gör skillnad på att hålla om och hålla fast. Jag vet inte vad just begreppet holding innebär.

    • Jag tycker det räcker med att gå till sig själv. Vill du ha en stor kram mitt i ett utbrott? Om du svarar nej så är det ett övergrepp.

      • Beror på utbrottets anledning. Men ja…om det beror på ångest så är beröring bra. Jag kan iaf uppleva det som lugnande…och så upplevde jag även dotterns reaktion. Sonen därmot, som kan få utbrott av helt andra anledningar, fungerar det inte på. Det förvärrar det hela, efteråt därmot. Jag tror vi egentligen är överens men tolkar själva begreppet annorlunda.

  2. Det är väl så Linda att jag aldrig kommit i kontakt med ångestutbrott. Varken egna eller andras. Kanske hade jag haft en annan uppfattning om jag stött på dem.

  3. Jag tror jag förstår er båda här och jag tror också att det kan vara fråga om olika saker, fast jag är inte helt säker heller.
    När min Tjabolina var liten och fick sina första ordentliga utbrott kunde jag sätta mig med henne avskilt från de andra barnen (vi hade ju dagbarn och det fanns stor risk att hon kunde kasta grejer på dem eller sparka dem). När jag själv var liten blev jag mycket lämnad ifred när jag var ledsen och jag har alltid tyckt väldigt illa om min mammas sätt att hantera det liksom, hade velat ha henne där när det var som jobbigast men hon fanns aldrig för mig då. Därför lovade jag mig själv att aldrig göra så mot mina barn utan alltid finnas där för dem när de behövde mig; alltid trösta och krama dom mycket.
    Tjabolina bar jag ofta iväg med när hon var arg och ledsen. Vi kunde stänga in oss på toaletten eller nånstans där vi fick vara ifred. Sen satt jag med henne i knät och vaggade henne fram och tillbaka och hyschade lite lätt, sjöng eller pratade lugnande med henne. Till slut ebbade det värsta ut och då gick det att nå henne mera så vi kunde reda ut (ofta med hjälp av seriesamtal) vad som hade hänt.
    Så småningom funkade inte detta längre. Det berodde på att jag hade för mycket kring de andra barnen. Det var de som behövde tröst och min närhet när Tjabolina fick sina utbrott. Hon själv lärde sig springa in till sin säng istället. Det var ingen idé att gå in för tidigt upptäckte jag eftersom hon ändå inte tog in mitt prat så jag väntade tills det värsta skrikandet hade danat av. Då gick jag in till henne, tröstade och redde ut. Idag med de rön som kommit fram om holding är jag ju glad att jag upptäckte det där sättet att lära henne springa in till sin säng och skrika färdigt innan jag kom.
    Tjabolinas utbrott är ofta än idag av ångestkaraktär. Hon är 20 år och självklart skulle det vara misshandel om jag höll fast henne mot hennes vilja, men att hålla om på ett tryggt sätt och kärleksvisande liksom är en annan sak. Tyvärr finns det dock personal tror jag som inte alls förstår skillnaden och det är DÄR det är riktigt farligt. Därför måste vi absolut påvisa att det är fel, för vi måste vara tydliga. Ingen får någonsin hålla fast mitt barn mot hennes vilja. Det finns flera som har dött av att det här är klassat som metoder och det är fruktansvärt hemskt och det måste vi ta avstånd mot.

    • Jag pratar inte alls om att krama någon som är ledsen utan att hålla fast en person som har ett utbrott. Det är holding. Att krama ett ledset barn är något helt normalt. Men en person som har ett utbrott är ju inte alls samma sak!

  4. Jag tycker att man också får väga in hur personen som blir hållen uppfattar det. Även om min avsiktr skulle vara att visa kärlek blir det ju helt förfelat om personen får ont eller upplever det som invasivt. Beröring kan vara extremt smärtsamt för en person, barn eller vuxen, med autism, i synnherhet under overload!

    • Ja du vet ju hur beröring kan påverka ett prematurt barn. Orsakerna är ju liknande. Jag tyckte det var jättespännande att läsa om det.

      Jag tycker att man BARA ska väga in hur personen som blir hållen uppfattar det.

  5. Nu när jag sett Temple Grandins klämma så kan jag föreställa mig mer hur ni tänker med ångest och holding, men det är inte det jag menar.

Kommentera

