Välja/motivera

Svåra saker är att välja mellan många olika saker/aktiviteter och att motiveras till att göra något. Vid de fallen har jag använt ett väljaschema.

Man sätter upp några aktiviteter på ett schema av den här typen och så får barnet välja.

Jag har också märkt att valsituationen kan vara ett stöd. Säg att barnet har öroninflammation och fått medicin som hon/han inte vill ta. Man kan då ge två alternativ. Svälj ner den med vatten eller med saft. Duscha eller bada? Blå eller bruna byxor? I ett lite kört läge kan alternativen ta oss ett steg framåt.

Alltid när man använder schema ska man fullfölja det som står eller det barnet har valt. Man gör inga ändringar. Följer man inte schemat förlorar det sin funktion och man kan inte använda det längre.

Ett varningens finger för hur man använder timstocken också. Ett tag  i början använde jag den felaktigt för att få Torsten att avsluta aktiviter. Till slut ville han inte ens se åt den. Det är viktigt att den används i övergången från en aktivitet till en annan. Sluta se på teve och gå och lägga sig eller sluta spela tevespel för att äta mat.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s