Schematips!

Schemabildet behöver inte bara vara bilder från bildprogram. Gärna foton!

Under första åren när vi förstått att Torsten hade autism använde vi digitalkameran dagligen (den används fortfarande friskt men på ett annat sätt). Vi hade bilder på alla kompisar och släktingar inplastade och bad dem ringa innan de kom på besök så vi kunde bereda Torsten innan de kom. Annars blev det så jobbigt. I fall när andra ska komma som man inte har bild på eller som barnet inte känner så kan man ha en neutral bild av pictogram-typ som man bestämmer betydet främmande.

Bilder på platser dit man ska har vi jobbat med också. Jag har fotograferat ställen eller ringt/mejlat och bett att få foton. När vi planerade Universeum fick vi jättebra bilder mejlade till oss.

Den hårda vägen har jag insett att jag måste ha mer schemastöd när vi åker ut till t ex Kolmården. Nästa gång ska vi ha schema för ALLT ! Ordningen på djuren t ex.

2 thoughts on “Schematips!

  1. Hej jag har ju massor med gamla schemabilder kvar men jag har inga foton på dom. Ska försöka fixa det nån gång.
    Detta är en bra blogg, men jag hinner inte riktigt med att skriva kommentarer överallt på allt som är bra. Så det kommer det kommer!
    Kram!

    • Det är inte främst kommentarer som bidrag till kunskapen på bloggen jag eftersöker. Jag kan bara berätta det jag vet och det är ganska begränsat.

Kommentera

