Barn utan språk

Ett antal barn med autism har inget talat språk. En del har inga ord alls. Andra har ekotal och många har språkstörningar men ändå ett någorlunda fungerande talat språk. Att inte kunna prata och resonera med sitt barn är tungt. Att inte höra sitt barn berätta om sina upplevelser och fantasier… Min son började prata vid 4½ och det är en stor glädje.

Det finns en studie om mödrar och barn med autism… Jag tror det var Yannick Beyer som skrev om den i Autism och lek – men jag är lite osäker på det… Man hade jämfört barn med olika diagnoser utan talat språk och spelat in deras ljud. Sen hade man spelat upp ljuden för mödrarna och om jag minns rätt var det mödrarna till barnen med autism som inte bara kände igen sitt barns ljud utan också kunde i viss utsträckning förstå vad barnet försökte förmedla. Jag känner igen det där frän våra år när Torsten inte pratade. Han har varit väldigt kommunikativ även utan språk. Jag lärde mig ganska snabbt att uppfatta hans signaler.

Det finns alternativ till talat språk. Bilder och tecken (TAKK). Jag fick rådet att börja teckna men jag fick ingen hjälp att komma igång med det utan försökte på egen hand och det var svårt. Sen fick jag rådet att börja med PECS och fick lite hjälp vid ett tillfälle.

PECS är nog det som fungerar bäst för barn med autism. Tecken är säkert bra också. Det är också olika hur man själv tycker att de olika metoderna fungerar. Hur lätt man har att lära sig teckna t ex.

Fler barn börjar prata idag. Det fanns en gammal sanning att ett barn som inte börjat prata före fem års ålder inte börjar prata men det stämmer inte idag. Tecken och bilder främjar all kommunikation och samspel och ökar chansen att det utvecklas ett talat språk. Även barn med talat språk kan vara hjälpa av stödtecken. För att göra orden mer konkreta.

Bidra gärna med egna erfarenheter!!

Kommentera

