Kosttillskott

Det finns starka krafter för att ge barn med autism olika kosttillskott och medicinska behandlingar för att ”bota” autismen. I USA och Turkiet (säkert fler) finns starka föräldrarörelser sin driver frågan – DAN – Defeat Autism Now. Det bygger på att man tror att andelen personer med autism ökar och att ökningen beror på miljöorsaker och en ärfltig nedsättning i förmågan att rensa ut dessa miljögifter själv. Rätt eller fel? Barn i USA och Turkiet behandlas för tungmetallsförgiftning och i tryckkammare med syrgas.

Jag satte mig på bussen till storstan för några år sedan för att besöka en föreläsning som hölls av en läkare som driver en privatklinik i Turkiet. Det lät ganska vettigt i början men sen började kommersen med kosttillskott. Och jag kände att jag behövde ta ställning. Vad tror jag? Jag backade tillbaka från all information och såg på mitt barn. Är han sjuk? Behöver han medicinsk behandling? Jag kom fram till att mitt barn är friskt. Däremot ger jag honom ett tillskott och planerar att ge honom ett till. Han får stora doser melatonin för att överhvudtaget kunna sova och så tänker jag börja med omega 3 och 6 för att se om det kan hjälpa till med koordinationen öga-hand. Med tanke på den ensidiga kosten kan det bara bli bra.

Var och en får själv ta ställning.

8 thoughts on “Kosttillskott

  1. Jag ger August Eye Q,,,, och jag funderar ju på medicin mer för att han ska kunna koncentreara sig. Inte för att TA bort Autismen för de kan man ju inte. Det är något vi får leva med men kan man underlätta så han lär sig och kommer vidare i livet så ska vi prova allt vi kan. //Tess

    • Men centralstimulerande påverkar ju inte autismen. Om han har uppmärksamhetsstörning så kan concerta och liknande påverka men autismen finns kvar. Det enda jag sett som påverkat autismen är feber.

      • Nej den påverkar inte autismen…. Utan vi får ju gå vidare och se VAD dessa koncentrationssvårigheter beror på….. mera papper att fylla i och läkartid 2/12. //Tess

  2. Ludvih hade feber igår. Han ringde till dagis och pratade. Fröken undrade om han hade feber på gång:-) (hon hade inte hört varför han var hemma)

    • Ja det där med feber är ju en grej för sig. Uppvärmningen av hjärnan tror jag det beror på. Blodet cirkulerar bättre.

  3. stoffe äter ju efalex här. Jag tror inte att det tar bort nåt, snarare att han kan koncentrera sig bättre och att han får lite mera positiv energi. Svårt att förklara men det märks skillnader med o utan efalex. I o för sig äter alla mina det.

Kommentera

