Kort

Ett bra hjälpmedel för oss har varit de här korten:

Att lämna vid läkar- eller tandläkarbesök. Mycket lyckat på vårdcentralen att lämna till sjuksköterskan direkt när man anländer. Vi har alltid fått olika alternativ var vi vill vänta och läkarna har alltid läst kortet. Det blir inte alltid bra ändå men chansen är större! Baksidan innehåller mer info.

De här har jag med:


Jag har dock aldrig använt det. Det är ett dubbelt kort med info om autism inuti och plats för kontaktinfo på baksidan.
Motsvarand finns för aspergers syndrom.
Korten finns att köpa här!

3 thoughts on “Kort

  1. ”Denna person har autism”
    Varför inte
    ”Jag har autism” ?

    Annars tycker jag att det var riktigt smart – ska nog göra nått liknande för min son…

    • Oftast finns det en ledsagare som talar för personen… jag vet inte… Det finns säkert tankar bakom. Men en av dem är väl att det inte är patienten som talar om det eller lämnar fram kortet.

      • Nu har jag tänkt till om varför texten inte lyder: Jag har… autism kan yttra sig på så många olika sätt och infon på korten är allmän och behöver inte alls beskriva just den personen som det berör mer än i stora drag. Alltså är det bättre med en mer allmängiltig text. Denna person passar i sammanhanget tycker jag. Annars skulle man som du tänker Linda skriva personliga kort som bara passar för just den personen.

Kommentera

